Foto: Tint Media/Shutterstock
Een recent onderzoek heeft laten blijken dat jongere generaties meer geïnteresseerd zijn in het investeren in crypto dan in aandelen.
Het onderzoek, uitgevoerd door Policygenius, laat zien dat investeren in de crypto-industrie steeds populairder wordt. Met een toenemend aantal jongeren dat crypto bezit, is het duidelijk dat er een verschuiving plaatsvindt in de beleggingsvoorkeuren van deze generatie.
Generatie Z overtuigd van crypto
Jongere generaties, waaronder ‘Gen Z’, hebben laten zien eerder te investeren in cryptocurrency dan in traditionele aandelen. Dat blijkt uit de recente cijfers van de Policygenius Financial Planning Survey 2024.
Onder de generatie Z vallen jongeren geboren tussen 1997 en 2012. Uit de data blijkt dat 20 procent van generatie Z in het bezit is van crypto, terwijl maar 18 procent over aandelen beschikt.
Ter vergelijking heeft de generatie van de babyboom, ook wel boomers genoemd, een stuk meer eigen vermogen in aandelen. Zij hebben maar liefst 33 procent in aandelen tegenover slechts 5 procent in de cryptomarkt. Uit een ander onderzoek blijkt dat crypto onder millennials ook populair uitvalt. Op zijn minst 46 procent van deze generatie heeft cryptovaluta op de balans staan.
Policygenius, bekend als een online marktplaats voor verzekeringen en financiële producten, gaf de onderzoeksresultaten afgelopen dinsdag vrij. De enquête werd uitgevoerd door het Britse bedrijf YouGov. YouGov is een internationaal onderzoeks- en data-analysebedrijf dat gespecialiseerd is in opiniepeilingen en marktonderzoek. In totaal werden er meer dan 4000 meerderjarige Amerikanen ondervraagd. Policygenius spreekt van een foutenmarge om en nabij de 2 procent.
Myles Ma van Policygenius verklaart de verschillen tussen de generaties als volgt:
“Jongere generaties bewaren hun vermogen op een andere manier dan hun tegenhangers uit Gen X en de babyboomgeneratie, met onder meer nieuwe investeringen zoals cryptocurrency.”
Ma is persoonlijk financieel adviseur bij het verzekeringsdeel van het bedrijf. Ze ziet in dat de jongeren eerder bereid zijn om de nodige risico’s de lopen met hun geld. Echter ziet zij ook de gevaren van deze investeringsmogelijkheid in, met het oog op gevolgen buiten eigen macht:
“Het kan ook een weerspiegeling zijn van obstakels waar ze geen invloed op hebben, zoals de groeiende woningnood”, sluit ze af.
AFM waarschuwt voor gevaren crypto-influencers
Niet alleen Myles Ma erkent de gevaren van de opkomende beleggingsoptie. Ook in Nederland is er aandacht voor de activa. En niet van de minste partij: de Nederlandse financiële waakhond. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt evenmin voor de risico’s bij crypto. Beursvoorzitter Laura van Geest zegt dat de jeugd vooral moet oppassen voor “zogenaamde finfluencers die in video’s aanmoedigen om ook te gaan handelen.”
Daarnaast is zij niet te spreken over het gemak bij het aanmaken van een account op menig cryptobeurs. Het gaat erg makkelijk concludeert zij. Tevens is het zeer eenvoudig om geld te storten. Ook wanneer het kapitaal er niet voor is. Zo neemt het aantal wanbetalers onder jongeren tot 25 jaar immens toe: 5 procent in het jaar 2022.