Volgens een gezamenlijk verslag van adviesbureau PwC en de Zwitserse Crypto Valley Association, gaat het, ondanks de instorting van de prijzen van cryptocurrencies, goed met initial coin offerings (ICO’s). PwC ontdekte dat het volume van ICO’s nieuwe recordhoogtes bereikte in de eerste helft van 2018.
Volgens het rapport is het volume van ICO’s alleen al tussen januari en mei 2018 twee keer groot als dat het gedurend heel vorig jaar was. PwC Zwitserland schrijft in een begeleidend persbericht:
In totaal zijn 537 ICO’s met een totaal volume van meer dan $13,7 miljard geregistreerd sinds begin dit jaar. Ter vergelijking waren er in 2017 in totaal 552 ICO’s met een volume van iets meer dan $7 miljard. De gemiddelde omvang van een ICO is sinds vorig jaar bijna verdubbeld van $12,8 miljoen tot meer dan $25,5 miljoen.
De ICO’s van Telegram en EOS, die allebei miljarden bereikten, verdienen bijzondere vermelding; Telegram haalde $1,7 miljard op via haar ICO, terwijl EOS met $4,1 miljard meer dan twee keer zoveel opbracht.
Volgens het rapport over ICO’s zijn de VS, Singapore en Zwitserland nu de belangrijkste ICO-centra wereldwijd, grotendeels als gevolg van de vooruitgang die daar geboekt wordt in de regelgeving. Vooral Zwitserland profiteert van de “Crypto Valley” van de stad Zug, met haar gerichte focus op blockchain- en fintech-startups. Kleinere landen en stadstaten zoals Hong Kong, Gibraltar, Malta of Liechtenstein hebben ook enig succes gehad, door de crypto-vriendelijke modellen van Singapore en Zwitserland te kopiëren.
Wat betreft de regelgeving identificeerden de auteurs drie verschillende benaderingen die momenteel wereldwijd worden geïmplementeerd:
De VS maken gebruik van een gecentraliseerd systeem waarin alle tokens die via een ICO worden aangeboden, als effecten verhandeld zullen worden. In Europa wordt daarentegen meer onderscheid gemaakt in tokens. De Zwitserse Financial Market Supervisory Authority (FINMA) classificeert tokens bijvoorbeeld in drie subcategorieën: asset-, payment- en utility-tokens, die geen daadwerkelijke investering vormen maar de koper directe toegang tot het product op de dienst van de ICO biedt. Ten slotte is de regelgeving in Azië zeer heterogeen; variërend van het verbod op, of het promoten van ICO-projecten.