Meer dan de helft van alle ICO’s (initial coin offering) zijn gefaald in het tweede kwartaal van 2018, zo meldt het cryptocurrency onderzoeksbureau ICORating in haar nieuwste rapport.
Ongeveer 55% van de ICO’s heeft het niet gehaald. Dat is een groeipercentage van 5% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018. Niettemin hebben de ICO’s $8,3 miljard in het tweede kwartaal opgehaald; een groei van 60% in vergelijking met de $3,3 miljard van het eerste kwartaal van 2018.
ICORating legt uit:
50% van de ICO-projecten slaagden er niet in om meer dan $100.000 op te halen. Vergeleken met vorig jaar is dat 13% meer ICO’s dan in dezelfde periode van 2017 en 50% meer dan het eerste kwartaal van 2018. Dat vertelt ons dat de kwaliteit significant slechter is geworden. Toch moet er gezegd worden dat in het algemeen de kwaliteit verbeterd is ten opzichte van 2017.
Een klein deel van projecten haalden een gemiddeld bedrag op van $50 miljoen. Pumapay, een cryptocurrency betaalmiddel, was het gelukt om $117 miljoen op te halen:
ICORating geeft aan dat de daling waarschijnlijk komt doordat de hele crypto-markt dit jaar in een neerwaartse trend. Bitcoin is in 2018 meer dan 50% gedaald in waarde.
Het rapport geeft tevens aan dat 57% van alle ICO’s gericht zijn op het geld inzamelen in de “idea stage” oftewel planningsfase. Deze projecten haalden het minst op. ICORating legt uit:
Het hoogste percentage van onsuccesvolle ICO’s kwam uit projecten die zich in de planningsfase bevinden. 58% van deze projecten faalden om meer dan een half miljoen dollar op te halen.
De ICO’s die het best deden waren projecten met een MVP. Deze ICO’s haalden $34,5 miljoen gemiddeld op: