Foto: sasirin pamai / Shutterstock.com
Om oplichting te voorkomen gaat de Australische Commonwealth Bank (CBA), de grootste bank van het land, bepaalde crypto transacties blokkeren. Dit bericht bracht de bank naar buiten op 8 juni in een persbericht.
Maatregelen tegen crypto oplichting
De CBA heeft vandaag meerdere maatregelen geïntroduceerd om klanten te beschermen tegen oplichting. Ten eerste gaat de bank bepaalde betalingen aan crypto exchanges blokkeren of tijdelijk tegenhouden.
Ten tweede introduceert de bank in de komende maanden een maandelijks limiet van $10.000 voor crypto transacties. De bank zegt dat transacties over dit limiet tijdelijk worden bevroren om eerst te verifiëren dat de transacties daadwerkelijk van de klant zijn. Zodra de betalingen zijn geverifieerd, wordt de transactie doorgevoerd.
In het persbericht zegt James Roberts, hoofd van de afdeling Fraud Management Services van de bank:
“De interesse van onze klanten in cryptocurrency is toegenomen en helaas profiteren oplichters van over de hele wereld daarvan door zich voor te doen als legitieme investeringsmogelijkheden of door geld door te sluizen naar crypto exchanges.”
Ook zegt Roberts dat de maatregelen zoals het limiteren, vasthouden en blokkeren van transacties naar crypto exchanges, klanten van de bank kan helpen om zowel de frequentie als de grootte van de verliezen aan oplichting te verminderen. Op het moment is de CBA druk bezig de effectiviteit van de maatregelen te onderzoeken. Roberts geeft ook aan dat de maatregelen onderdeel zijn van een reeks aan initiatieven om de kans op oplichting te verminderen, maar dat ze het risico nooit volledig kunnen elimineren.
Anti-fraude technologie
De maatregelen volgen na de aankondiging van NameCheck door de bank. Namecheck is een anti-fraude systeem dat organisaties helpt om veilige transacties uit te voeren. NameCheck gebruikt geavanceerde technologie en een grote hoeveelheid data om te kunnen bepalen of accountgegevens kloppen. Hiermee worden transacties aan frauduleuze accounts door nietsvermoedende klanten voorkomen.
“Het is belangrijk om het hele ecosysteem van Australië aan te pakken in de bestrijding van oplichting en de CBA is vastbesloten om de veiligheid van klanten te garanderen door samen te werken met de overheid, toezichthouders, banken, telco’s en andere industriële sectoren.”