Internet gigant Google laat weten dat het crypto-gerelateerde reclame weer zal toestaan op haar platform. Gereguleerde bedrijven zullen de advertentiediensten nu kunnen gebruiken voor promotie.
Het nieuws komt pas enkele maanden nadat Google reclame omtrent cryptocurrencies had verboden. In maart van dit jaar verbood Google nog het adverteren en promoten van cryptocurrencies omdat Google beweerde dat het meer kwaad dan goed had ervaren vanuit de digitale valuta.
Ten tijde van het verbod liet Google weten dat het bedrijf onzeker is over de toekomst van de technologieën, en cryptocurrencies derhalve voorzichtig wilt benaderen. Het tenietdoen van het verbod laat zien dat het bedrijf optimistischer is over de toekomst van crypto.
Kritiek
Het besluit van zowel Google als Facebook om crypto reclame te verbieden bracht veel kritiek met zich mee. Men was voornamelijk verrast omdat beide bedrijven wel intern de mogelijkheden van cryptocurrencies en blockchain bekijken.
Met het verbod wilden beide internetbedrijven voornamelijk oplichting zoals ponzi-schema’s tegengaan. Echter vielen gerenommeerde bedrijven zoals Coinbase of Binance ook onder het verbod. De kritiek luidde dan ook dat legitieme bedrijven onterecht werden benadeeld.
Hoewel de crypto en blockchain sector nog in de kinderschoenen staat, is het al aardig vertegenwoordigd in het publieke bewustzijn. Zoals Ethereum mede-oprichter Vitalik Buterin al aangaf vergt het nog flink wat ontwikkeling om het vertrouwen van het brede publiek te winnen en de technologie in het dagelijkse leven op te nemen. Het opheffen van het verbod laat zien dat de giganten in ieder geval genoeg vertrouwen hebben om de sector hiermee te helpen.
Internationaal beleid
Het verbod zal in oktober worden opgeheven. Voor nu laat Google de teugels alleen nog in Japan en de Verenigde Staten vieren, en ook alleen voor geverifieerde bedrijven. Toch zullen bedrijven een aanvraag bij Google kunnen indienen waardoor er, na goedkeuring, ook advertenties in andere landen gekocht kunnen worden. De bedoeling is om op lange termijn het verbod internationaal op te heffen.
Het accepteren van geverifieerde bedrijven zal een positieve ontwikkeling zijn voor de crypto industrie; door het cureren van crypto en blockchain bedrijven zal het beeld van de sector een positiever en veiliger imago krijgen.