Foto: Kathy Hutchins/Shutterstock
Het programma Shark Tank kent een aantal grote successen, maar ook een aantal flinke missers. Het verhaal van Jamie Siminoff met zijn bedrijf Ring spant echter de kroon. Toen hij in 2013 zijn pitch mocht geven op het programma, leek niemand er interesse in te tonen. Nu is hij terug op het programma, maar dan als shark.
Sharks zien niks in concept ‘DoorBot’
In 2013 maakte Jamie Siminoff zijn debuut in het programma Shark Tank. In de televisieshow krijgen beginnende ondernemers een kans om hun bedrijfsconcept te pitchen aan een aantal ervaren zakenmannen. Indien de ‘gehaaide’ sharks wat in hun bedrijf zien, kunnen ze besluiten in de startups te investeren.
Echter maakte Siminoff met zijn bedrijf, toen nog DoorBot, weinig indruk. Alleen Kevin O’Leary, ook bekend als ‘Mr. Wonderful‘, maakte een aanbod uit de vijf sharks. Echter ging dat aanbod Siminoff iets te ver, waarna hij het afsloeg. Een teleurstelling voor de ambitieuze ondernemer, die vol goede moed het programma in ging, om het vervolgens met lege handen te moeten verlaten.
Na de afwijzing op het programma lag het bedrijf een tijd lang op zijn gat. Siminoff had moeite om zichzelf en zijn gezin te onderhouden. Echter had zijn debuut op Shark Tank toch wel een indruk achtergelaten op het publiek, waarna hij $3 miljoen aan investeringen binnen haalde.
DoorBot omgedoopt tot Ring, verkocht aan Amazon
De echte doorbraak voor DoorBot ontstond door een ontmoeting met zakenman Richard Branson. Hij stuitte met toeval op Siminoff en zijn bedrijf. Aan Branson verdiende de ambitieuze ondernemer $28 miljoen, in ruil voor 5% van het bedrijf. Het jaar daarop werd DoorBot omgedoopt tot Ring, waarna de enorme groei kon beginnen.
Siminoff ging een samenwerking aan met voormalig professioneel basketballer Shaquille O’Neal. De NBA kampioen deed een aantal reclames voor het bedrijf, wat enorme bekendheid voor Ring opleverde. Het bedrijf bereikte ongekende hoogtes en werd in 2018 verkocht aan Amazon voor $1 miljard.
Siminoff en zijn bedrijf Ring staan vandaag de dag bekend als de grootste misser die Shark Tank ooit gehad heeft. Toch keerde Siminoff na de verkoop aan Amazon in het programma terug. Echter stond hij deze keer niet zijn onderneming te pitchen, maar zat hij tussen de zakenmannen als shark.