Red Bull-rijder Pérez heeft bijna €5 miljoen de vangmuur in gereden
Foto: Jay Hirano/Shutterstock
In de Formule 1 gaan de prestaties op de baan hand in hand met hoge kosten. Naast de competitieve strijd heeft schade aan de auto’s een aanzienlijke financiële impact op de teams. Het seizoen 2024 laat zien hoe enkele coureurs bijdragen aan oplopende reparatiekosten, met Sergio Pérez van Red Bull Racing als koploper in deze pijnlijke statistiek.
Coureurs en schadekosten: Wie kost het meest?
Zoals gezegd voert Sergio ‘Checo’ Pérez de lijst aan met de hoogste schadekosten, veroorzaakt door meerdere crashes tijdens het seizoen. Zijn incidenten in onder andere Monaco en Abu Dabhi hebben Red Bull een recordbedrag van €4.623.000 gekost.
Achter de Mexicaan wordt het Williams-duo van Alexander Albon (€4.444.000) en de veelbesproken Logan Sargeant (€2.860.000) opgesplitst door Mercedes-coureur George Russell (€3.165.000). Ook Lance Stroll (Aston Martin) en Franco Colapinto (Williams) staan hoog op deze lijst. Voor teams met kleinere budgetten, zoals Williams, zijn deze kosten bijzonder problematisch.
Terwijl Stroll worstelt met consistentie, heeft de rookie Colapinto enige moeite gehad om zijn draai te vinden in de koningsklasse. Sargeant had evenals vorig seizoen extra moeite om zijn auto op de baan te houden. De F1-wereld keek er dan ook niet van op toen de jonge Amerikaan halverwege het seizoen plaats moest maken.
De Argentijn Franco Colapinto verving hem en maakte een sterke eerste indruk. Echter, zijn crash in de hevige regen achter de safety car in Brazilië zorgde voor een flinke stijging van de rekening.
Om die reden staat het team van Williams er niet goed voor. Zij reden met alle drie de actieve coureurs maar liefst €13,839,600 aan schade bij elkaar. Het team heeft meer dan twee keer zo veel schade bij elkaar gereden als Red Bull (€6.148.400). De bronzen medaille voor schade per team gaat naar Ferrari, met een kostenpost van €4.892.600.
Verstappen bijna foutloos, Gasly de dupe van teamgenoot
De reparatiekosten van beschadigde F1-auto’s lopen al snel in de miljoenen, mede door de geavanceerde technologie en complexe onderdelen. Voor topteams als Red Bull en Ferrari is er enige financiële ruimte om deze kosten op te vangen. Voor kleinere teams zoals Williams en Haas is elke crash een potentiële bedreiging van hun budget.
Daarnaast hebben de teams in de koningsklasse hebben te maken met een zogeheten budgetcap: een limiet op het uit te geven bedrag per seizoen. Momenteel staat bedrag op €128,5 miljoen dat een team per seizoen mag uitgeven. Deze regeling, die pas enkele jaren van kracht is, moet zorgen voor een eerlijk speelveld in de autosport. Voor Williams is dat weer een voordeel.
De viervoudig wereldkampioen Max Verstappen vinden we in de lijst op plek 15. Hij reed ‘slechts’ €866.000 schade bij elkaar. Onderaan de streep hebben we dit jaar een primeur op naam van Pierre Gasly (Alpine). Hij is namelijk de eerst coureur ooit die geen enkele euro schade bij elkaar reed. Dat vond in de 74-jarige Formule 1 geschiedenis nog niet eerder plaats, zo blijkt uit het finance nieuws.
Opvallend genoeg is het team van de Fransman niet de constructeur met de minste schade. Die titel gaat uit naar de kampioen onder de teams: McLaren. Met een gereden schade van €2,347,200 deden zij het net iets beter dan Alpine, dat €2,371,000 aan kosten had. Gasly’s teamgenoot Esteban Ocon was goed voor 100 procent van alle gereden schade van de Franse renstal.
🎙️ NIEUWE PODCAST: Bitcoin eindelijk op $100.000: Het kan nu wel eens hard gaan... Luister nu de podcast