Foto: DANIEL CONSTANTE/Shutterstock
Wat hebben zogenaamde ‘finfluencers’ allemaal gemeen? Velen van hen kun je vinden op de app TikTok! Het Chinese platform TikTok is een ware social mediareus aan het worden die dagelijks de meeste ogen trekt van alle sociale mediaplatformen. Maar zijn er ook bedrijven die zullen profiteren van TikTok’s opkomst? Wij van AlphaStocks vertellen onze visie.
Beleggen in TikTok?
Helaas krijgen beleggers (nog) niet de kans om direct in deze social media-ster te beleggen. TikTok wordt op dit moment (nog) niet openbaar verhandeld. Maar nu het sociale mediaplatform in 2021 de eerste plaats inneemt van meest bezochte app, en zelfs Google voorbijstreeft, wordt het steeds moeilijker om het netwerk dat dit bedrijf heeft gesmeed te negeren.
TikTok’s cijfers
Statistieken voor de VS laten zien dat TikTok-gebruikers gemiddeld zo’n 25,6 uur per maand op de app doorbrengen. Dat is 50% hoger dan de gemiddelde Amerikaanse Facebook-gebruiker op het platform doorbrengt. Vergeleken met Instagram is de kijktijd van TikTok meer dan verdrievoudigd. Vanuit een wereldwijd perspectief laten statistieken van 2018 zien dat de maandelijkse tijd die wordt besteed aan het browsen van de app iets meer dan 5 uur was, maar spoel door naar 2021 en het is gestegen tot iets minder dan 20 uur wereldwijd; ruwweg 50 minuten per gebruiker elke dag. Dat is heel wat schermtijd voor de 1,1 miljard gebruikers op het platform. Bedrijven stromen dan ook massaal toe om hun TikTok strategie uit te bouwen en omzet te genereren, maar welke bedrijven zijn klaar om optimaal te profiteren van TikTok’s mega succes?
Shopify
Shopify (NASDAQ: SHOP) is de go-to business voor digitale winkels voor makers en influencers. Het platform stelt zijn gebruikers in staat om producten te promoten, verkopen en verzenden vanuit hun digitale winkel en natuurlijk is de service van het Shopify geïntegreerd met TikTok. Dankzij deze samenwerking kunnen TikTok voor Business-accounts hun volledige productcatalogi synchroniseren en advertentiecampagnes opzetten. Het geeft hen ook een scala aan marketing tools en technieken, analyseert het gedrag van klanten, richt zich op bepaalde demografische gegevens en doelgroepen en categoriseert specifiek de soorten producten die je verkoopt. Volgens sommige bronnen werd er in 2021 $2,3 miljard uitgegeven door shoppers op het platform, een stijging van 77% t.o.v. het jaar daarvoor. Als dat groeitraject doorzet, kunnen we verwachten dat deze deal veel gaat opleveren voor het bedrijf dat e-commerce oplossingen biedt. Shopify verdient geld aan transactiekosten en abonnementsdiensten voor haar handelaren, dus hoe meer geld de makers verdienen, hoe meer Shopify ook in de zak steekt.
Spotify
Spotify (NASDAQ: SPOT) jaagt niet op eyeballs in sociale media, dat laat het aan TikTok over, Spotify jaagt op (nieuwe) luisteraars. De twee zijn een partnerschap aangegaan in een poging om Spotify meer gebruikers te laten aantrekken van een jongere demografie en voor Tiktok om terug te geven aan zijn gebruikers met een gratis toegevoegde waarde. De gesloten deal gaf TikTok-gebruikers de kans om gebruik te maken van een gratis lidmaatschap van 4 maanden voor Spotify Premium in bepaalde regio’s, in de hoop dat het bedrijf hen in de toekomst zou kunnen omzetten in betaalde gebruikers.
Een jongere doelgroep in een vroeg stadium aan zich binden is voor de Zweedse muziekgigant de sleutel tot het verhogen van de levenslange waarde van verworven klanten en het is een perfecte match, gezien TikTok’s audio-first aantrekkingskracht in sociale media. Te midden van de voortdurende audiostreaming-oorlogen, wil Spotify de koningin worden in alles wat met muziek en podcasts te maken heeft. Tactisch achter dit jonge publiek aangaan zal het bedrijf in staat stellen om de toppositie in audio te behouden en te winnen van opkomende concurrenten zoals Apple Music en Block’s (voorheen Square) Tidal. Of deze plannen en ideeën van deze bedrijven over de lange termijn effectief zullen zijn is nog te bezien, maar het lijkt voor beide partijen een mega succes in de maak.
Als je wilt beginnen met beleggen heb je een betrouwbare en goedkope broker nodig! De meeste aandelen kun je tegen lage kosten kopen bij DEGIRO of BuxZero.
Dit artikel is geschreven door Beyond Stocks namens AlphaStocks. Wil je jouw beleggingen en spreiding (crypto, aandelen en edelmetalen) beter kunnen tracken? Neem dan een kijkje op AlphaStocks.nl Naast het feit dat je jouw investeringen gratis kunt tracken, lees je er ook uitgebreide aandelen analyses en diverse blogs!