Vorige week maakten we bekend dat het Nederlandse sociale mediabedrijf AIOW het gangbare mechanisme van sociale media op de schop wil gooien. Door de cryptocurrency AIOW te gebruiken hoeft je als gebruiker adverteerders niet te betalen met jouw privacy. Het lost bovendien nog een extra probleem van de concurrentie op: trollen.
Bij de diensten van de bestaande internetgiganten geldt namelijk in veel gevallen dat trollen de dienst uitmaken. ‘Fake news’ is tegenwoordig een groter probleem dan ooit, en het is nog nooit zo makkelijk geweest om nepnieuws zo geloofwaardig over te laten komen. Gebruikers hoeven zich in veel gevallen namelijk niet te identificeren. Het blijft niet bij nepnieuws. Grote sociale mediaplatformen hebben speciale teams die er handmatig voor zorgen dat de geplaatste content niet uit de hand loopt. Het is werkelijk schokkend hoeveel berichten op deze platformen aanzetten tot geweld, illegale handel en activiteiten aansporen en ander ongewenst materiaal bevatten. Dit soort content heeft voor veel van deze moderators grote psychische gevolgen. Een bijkomend probleem is dat het aantal berichten dat niet aan ethische normen en waarden voldoet niet afneemt.
Gelukkig is dit in één klap op te lossen. Voor eigenaren van cryptocurrencies stellen regelgevende instanties — zeker die binnen Europa — strikte eisen aan identificatie. AIOW trekt dit door op zijn platform. Jeroen Jansen is binnen AIOW dus ook écht Jeroen Jansen. Je weet dus met wie je te maken hebt. Net als in de echte wereld is er daarom enige sociale druk om je te gedragen. Als je je niet fatsoenlijk gedraagt, dan weten mensen wie je daadwerkelijk bent. Toch geldt bij AIOW volledige vrijheid van meningsuiting. Iedereen is simpelweg verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden, dat maakt het platform een stuk prettiger en veiliger.
Je kunt je afvragen of de positieve effecten groter zullen zijn dan de negatieve gevolgen. Gelukkig is er al bewijs dat strengere gedragseisen werken. Zo heeft Twitter ontdekt dat het actie ondernemen tegen Twitter-trollen rechtstreeks correleert met een afname van onethisch gedrag. Dat verklaarde Bruce Daisley in een interview met The Independent. Onderzoekers van de George Washington-universiteit concludeerden in 2018 dat bots en nepaccounts in andere vormen op Twitter zelfs een ‘supercluster’ vormden. Omdat sociale mediaplatformen één groot netwerkeffect zijn heeft dit grote gevolgen. Facebook zegt 1,3 miljard nepaccounts te hebben verwijderd in 2020.
Binnen AIOW moeten de problemen veel minder groot zijn en praktisch zichzelf op kunnen lossen. Je reputatie staat immers op het spel. Samen veranderen we sociale media!
Meer lezen over AIOW doe je op de AIOW bedrijfspagina.