Facebook, het enorm populaire sociale mediaplatform, heeft zijn verbod op advertenties gerelateerd aan cryptocurrencies als bitcoin (BTC) en ethereum (ETH) opgeheven. Dat kondigt het bedrijf aan in een persbericht, gepubliceerd op 1 december.
In de praktijk komt deze opheffing neer op een uitbreiding van vergunningen die het sociale mediaplatform erkent van 3 naar 27. Dat betekent dat veel meer bedrijven nu crypto advertenties kunnen tonen op Facebook.
Cryptocurrency exchanges, leendiensten, wallets en mining-bedrijven kunnen nu allemaal om toestemming vragen om advertenties op Facebook te plaatsen. Blockchain-technologie bedrijven, crypto nieuwswebsites en betalingsdiensten kunnen nu advertenties draaien op Facebook zonder eerst toestemming te vragen.
“We doen dit omdat het cryptocurrency landschap de afgelopen jaren steeds volwassener wordt, steeds stabieler wordt en er meer overheidsregelgeving is geweest die duidelijkere regels voor de branche stelt.”
Aldus het persbericht. Over die duidelijkheid valt echter te twisten. Het bedrijf lijkt hiermee vooral op de exploderende metaverse markt in te willen spelen. Facebook, het bedrijf en niet het platform, veranderde onlangs van naam naar “Meta.”
Goed voor bitcoin adoptie en metaverse
Het bedrijf probeerde ooit een eigen crypto uit te brengen met “Libra.” Dat project viel echter in het water. Libra veranderde later van naam naar Diem, maar ook daarvan is de status momenteel onzeker. David Marcus, hoofd van het crypto initiatief bij Meta, vertrok onlangs bij het bedrijf.
Toch noemt Henry Love, voormalig werknemer bij Facebook, aan CNBC het nieuwe beleid zeer goed voor crypto:
“Met meer openheid en transparantie voor wat cryptobedrijven kunnen doen, zullen we meer adoptie voor de cryptocurrency industrie en de metaverse zien dan ooit tevoren. Dit is een game changer voor massale adoptie.”
Emad Hasan, ook een voormalige Facebook medewerker, zegt dat het nieuwe beleid een uitkomst zal zijn voor startups die werken aan blockchain-technologie:
“Deze bedrijven zaten vast in een positie waar ze niet konden adverteren op Facebook. Ze konden mensen er niet toe aanzetten om fiatvaluta om te zetten in cryptocurrency. Dit zal de gemiddelde dag-tot-dag persoon in staat stellen om dit te doen.”