Foto: Rcc_Btn/Shutterstock
Het is vanaf nu mogelijk om Ethereum (ETH) adressen op te zoeken in Google. De nieuwe feature in de zoekmachine is een directe koppeling met Etherscan. In principe krijg je na de zoekopdracht alleen het bijbehorende ether-balans te zien.
Well done, blockchain address is now available in Google Search! pic.twitter.com/7IuKv1gddR
— Han (@hhua_) October 11, 2022
Het werkt nog niet helemaal
Overigens werkt de nieuwe feature nog niet helemaal. Google pakt op dit moment niet alle adressen, maar dat lijkt een kwestie van tijd. Opvallend is dat Google voor Ethereum heeft gekozen en dat dit nog niet mogelijk is met bitcoin-adressen. “Weet Google niet dat bitcoin (BTC) bestaat?”, aldus Stephen Cole.
Eerder had Google al een easter egg ingebouwd voor de Merge, waarbij je een countdown te zien kreeg als je naar de Merge zocht. Nu is de volgende Ethereum-toepassing binnen de zoekmachine daar. Het is duidelijk dat Google wel toekomst ziet in blockchain technologie en Web3.
De nieuwe feature komt kort nadat Google bekendmaakte een samenwerking te hebben met Coinbase om gebruikers van Google Cloud met crypto te laten betalen. Dat moet vanaf begin 2023 mogelijk worden voor klanten van Google Cloud.
Combinatie Google en Ethereum is bullish
Vanuit de Ethereum-gemeenschap zijn de reacties op de nieuwe implementatie van Google uiteraard positief. Vittorio Rivabella van Web3-platform Alchemy noemt het nieuws kort en krachtig “bullish”, waar wij niets aan toe te voegen hebben. Google is immers een van de grote namen in de techwereld.
Blockchain wallet addresses are now searchable on Google.
Bullish. pic.twitter.com/IHw5UcJazS
— Vitto Rivabella (@VittoStack) October 11, 2022
Niet iedereen is overigens positief. SadPanda.blockchain denkt dat Google deze feature weleens kan gebruiken om “onze blockchain data” te verkopen aan adverteerders om “ons te targeten via onze wallets.” Dat klinkt als iets wat Google zou kunnen doen, maar uit een blockchain wallet is ook weer niet zoveel informatie te halen.
Alles bij elkaar lijkt het een positieve ontwikkeling voor de industrie. Wie had vijf jaar geleden durven voorspellen dat een bedrijf als Google een dergelijke feauture zou implementeren in de zoekmachine?