Foto: New Africa/Shutterstock
Coca-Cola heeft een nieuwe eigen non-fungible token (NFT) collectie gelanceerd met de titel “Masterpiece”. Non-fungible tokens zijn verhandelbare verzamelobjecten die zelf geen fysieke vorm hebben, maar wel gekoppeld kunnen zijn aan een fysiek object. Elke NFT is uniek en kan gezien worden als een digitaal eigendomscertificaat.
ᴏɴᴄʜᴀɪɴ 🟡 ꜱᴜᴍᴍᴇʀ@CocaCola is bringing their Global Masterpiece campaign onchain with iconic works from leading artists.
Mint now: https://t.co/xTWyI3O7IW pic.twitter.com/9wxFgt8qOh
— Coinbase 🛡️ (@coinbase) August 13, 2023
Crypto verzamelobjecten van Coca-Cola, Vermeer en Van Gogh
De NFT-collectie wordt uitgebracht in samenwerking met Coinbase, de enorme Amerikaanse crypto exchange. Coca-Cola lanceert de reeks NFT’s in verband met de “Masterpiece” mediacampagne. In de NFT collectie van Coca-Cola zijn acht kunstwerken beschikbaar om aan te schaffen als onderdeel van het ‘On-chain Summer’ promotie evenement.
De NFT’s zijn klassieke kunstwerken die worden gecombineerd met het iconische Coca-Cola flesje. Twee van deze NFT’s komen van Nederlandse bodem. Het gaat dan om de klassieke meesterwerken “Meisje met de parel” van Johannes Vermeer en “De slaapkamer” van Vincent van Gogh. Ook deze twee kunstwerken worden verbonden aan het bekende Coca-Cola flesje.
Het aanschaffen van een Coca-Cola NFT wordt gedaan met ethereum (ETH). De NFT’s worden per stuk verkocht voor prijzen variërend van 0,0011 ETH tot 0,014 ETH, oftewel tussen de $2 en $25.
NFT’s op nieuwe Ethereum netwerk van Coinbase
De lancering van de NFT collectie van The Coca-Cola Company valt samen met het ‘On-chain Summer’ Festival van Coinbase. Het evenement, dat enkele weken duurt, wordt gehouden om de lancering van het eigen Base netwerk te vieren. Base is een zogenaamd layer-2 netwerk voor Ethereum. Eerder deze maand werd het Base netwerk van Coinbase officieel geopend voor het grote publiek. Met deze schaalbare layer-2 oplossing op Ethereum worden transacties verwerkt buiten de ETH blockchain om.
Dit is overigens niet de eerste keer dat het wereldberoemde frisdrankmerk een NFT-collectie lanceert. Meer dan twee jaar geleden veilde Coca-Cola NFT’s met als doel geld in te zamelen voor de Special Olympics. Op dat moment werd de eerste NFT ‘lootbox’ van Coca-Cola verkocht als één activum voor meer dan $575.000.