Foto: Dean Drobot/Shutterstock
In een recente analyse van Fortune Business Insights beweren onderzoekers dat de wereldwijde blockchain-gamingindustrie tegen 2030 een enorme groei kan zien. Ze onderzochten wereldwijde verkoopcijfers voor op blockchain gebaseerde gameproducten tussen 2017 en 2021. Op dit moment vertegenwoordigt de game-industrie een geschatte waarde van 154 miljard dollar, maar dit zou de komende jaren meerdere keren over de kop kunnen gaan.
Gigantische groei crypto gaming
Volgens de analyse van 11 december kan de gamesector de komende zes jaar een gigantische instroom verwachten van 614 miljard dollar.
Uit de analyse blijkt dat de verkoop van op blockchain gebaseerde gameproducten sinds 2017 met een samengestelde jaarlijkse groeisnelheid (CAGR) van 21,8% is toegenomen. Deze berekening illustreert dat de industrie naar verwachting tegen 2030 meer dan 600 miljard dollar kan bereiken.
Het onderzoek verdeelde de wereld in vijf delen: Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Midden-Oosten/Afrika, Europa en Azië-Pacific. De analyse toont aan dat Noord-Amerika het grootste aandeel had in de aankopen van blockchain-gameproducten in 2022.
Deze aankopen vertegenwoordigen in totaal meer dan 30 miljard dollar. Dat vertenwoordigt ongeveer 24 procent van de totale wereldwijde verkopen. De onderzoekers van Fortune verwachten dat deze dominantie van Noord-Amerika de komende jaren zal aanhouden.
‘Role-playing games’ en blockchain in de gaming-scene
Ook analyseerde ze de categorieën voor aangeboden spellen. Uit het rapport blijkt dat zogenaamde ‘role-playing games (RPG’s)’ naar verwachting de grootste groei zullen doormaken in vergelijking met andere categorieën.
Deze spellen zijn namelijk bijzonder geschikt voor de combinatie van blockchain en crypto vanwege hun speciale spelfuncties, zoals personages, thema’s en accessoires. RPG’s vertegenwoordigden volgens het analyserapport in 2022 meer dan 33 procent van de markt.
De analyse suggereert dat op Web3 gebaseerde spellen ook hun dominantie in de markt zullen behouden. Deze spellen zijn momenteel het meest populair in de wereld van blockchain-games.
Niet altijd positief nieuws uit de game-industrie
Het nieuws uit de gaming-industrie blijkt echter niet altijd positief te zijn. Uit een eerder onderzoek is namelijk gebleken dat maar liefst 75,5 procent van alle blockchain-games in de afgelopen vijf jaar is gefaald. Van de in totaal 2.817 blockchain-games die sinds 2017 zijn gelanceerd, zijn 2.127 kopje onder geraakt.