Het Zwitserse Nestlé, een van ’s werelds grootste voedselproducenten en de Franse supermarktketen Carrefour hebben in samenwerking met IBM een blockchain gelanceerd. De twee giganten willen klanten zo meer transparantie bieden in de productieketens van de bedrijven. Carrefour maakte het nieuws op 15 april bekend in een artikel op haar website.
In 5.360 winkels van Carrefour kunnen klanten nu precies achterhalen welke weg het Mousline purée (aardappelpuree) heeft afgelegd. Klanten kunnen toegang tot de informatie van een specifiek product krijgen middels de QR-code op de verpakking.
De informatie wordt automatisch aan de blockchain toegevoegd naarmate de aardappels zich door het productieproces voortbewegen. Op de website valt de lezen dat de volgende informatie zichtbaar is voor klanten:
De gebruikte aardappelrassen, de data en plaats van productieprocessen, informatie over kwaliteitscontrole en de plaatsen en data van opslag vóór het in de winkel plaatsen van het product.
De twee bedrijven ontwikkelden het systeem in samenwerking met IBM binnen het IBM Food Trust-programma. In de onderstaande video legt Nestlé uit hoe het ongeveer werkt. De video is in het Frans, echter geven de animaties een idee van hoe het systeem werkt.
Van kip tot bord
Blockchain leent zich perfect voor dergelijke use cases. De informatie kan namelijk automatisch aan de blockchain worden toegevoegd en kan niet verwijderd of veranderd worden. Bedrijven kunnen daardoor een hoge mate van transparantie bieden voor hun productieketens.
Albert Heijn is zo’n bedrijf dat blockchain al dit voor dit doeleinde gebruikt. Zo kunnen klanten de herkomst van hun sinaasappelsap inzien. Ook de eieren bij Albert Heijn kunnen van kip tot bord worden teruggeleid.
Heb je de uitgebreidere bitcoin (BTC) koersanalyse van vanmorgen al gelezen? Lees hier de laatste analyse van Crypto Insider David!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je dan op onze push-berichten, Facebook– of Twitter. Meediscussiëren? Meld je dan aan voor ons Telegram kanaal.