BMW Korea, de Zuid-Koreaanse tak van de Duitse autogigant, gaat binnenkort een soort beloningsprogramma uitrollen, genaamd BMW Vantage, waarmee klanten blockchain tokens kunnen verdienen. Dat kondigt de Korean Herald aan op 7 oktober:
#BMWKorea to launch blockchain-based reward program #SouthKorea #BMWVantage #Businesshttps://t.co/jW6ct5cVeg
— The Korea Herald 코리아헤럴드 (@TheKoreaHerald) October 7, 2020
Klanten van BMW kunnen via het programma punten verdienen in de vorm van blockchain tokens en deze gebruiken om producten van BMW te kopen of kortingen te krijgen op bepaalde diensten. De blockchain-technologie zorgt ervoor dat deze punten veilig opgeslagen zijn en gemakkelijk opgevraagd kunnen worden.
Klanten die een nieuwe BMW kopen ontvangen ergens tussen de 300.000 en 900.000 punten, en hoe duurder de auto des te meer punten men ontvangt. Mensen die een tweedehands BMW kopen ontvangen ook punten, maar dit aantal zal een stuk lager uitpakken en is gebaseerd op de marktwaarde van de auto. Tevens kunnen klanten punten verdienen via spelletjes en social-media functies op de app van BMW.
De kortingen zullen gelden voor diensten als onderhoud, en klanten die een grote hoeveelheid aan punten hebben kunnen uitgenodigd worden voor exclusieve evenementen.
Er is al een proef gaande voor het programma in Zuid-Korea. Een volwaardige lancering zou nog voor het einde van het jaar moeten plaatsvinden. Daarna volgt de rest van de wereld, meldt BMW Korea.
Zuid-Korea experimenteert veel met blockchain-technologie. Sommige universiteiten delen al diploma’s uit op de blockchain. Ook zijn er steden waar identiteitsbewijzen zoals rijbewijzen zijn opgeslagen op de blockchain. Dat zorgt ervoor dat mensen geen fysieke identiteitsbewijs meer bij zich hoeven te hebben, wat goed uitkomt ten tijde van een pandemie.
In april kondigde BMW aan dat het bedrijf blockchain-technologie gaat toepassen op de levering van auto-onderdelen.