Foto: Alexandru Chiriac/Shutterstock
Modern Terminals Limited (MTL), de op een na grootste containerterminal van HongKong, heeft zich aangesloten bij TradeLens, een blockchain-platform dat is ontwikkeld door Maersk, de grootste containerrederij ter wereld, in samenwerking met de Amerikaanse technologie-gigant IBM, meldt MTL in een persbericht. Het havenbedrijf hoopt met haar deelname de prestaties van TradeLens te kunnen evalueren en suggesties te doen over waar de technologie verbeterd zou kunnen worden.
Met het TradeLens-ecosysteem hoopt MTL processen in de wereldwijde toeleveringsketen te digitaliseren en te vereenvoudigen en daarmee een hogere efficiëntie en lagere kosten te realiseren. TradeLens omvat meer dan 20 havenbeheerders en terminals, verspreid over meer dan 200 havens over de hele wereld. Het blockchain-platform werkt hoofdzakelijk met de documentatie in de scheepvaart, waarvan een groot deel nog altijd op papier wordt uitgevoerd en daarom zowel inefficiënt als fraudegevoelig is. Containerschepen moeten reizen met papieren documenten waarbij onmiddellijke verificatie soms een uitdaging kan zijn. Blockchain maakt end-to-end verificatie mogelijk, waardoor de douaneafhandeling versneld kan worden.
Het is de bedoeling dat het TradeLens-platform eind dit jaar uitgerold wordt. In een interview met South China Morning Post zegt Peter Levesque, Group Managing Director bij Modern Terminals, dat het misschien niet heel veel voor lijkt te stellen maar dat het zeker wel belangrijk is. “Zonder blockchain moet je maar geloven dat wat er op de documenten staat ook echt is wat er in de container zit” zei Levesque in het interview. Over TradeLens zei hij het volgende:
Dat is de Heilige Graal: één platform om de hele toeleveringsketen op één plek te zien. Het platform zou het enige systeem zijn waarmee bevrachters, expediteurs, importeurs en exploitanten van terminals allemaal kunnen werken.
TradeLens is niet het eerste project waarbij IBM samenwerkt om de blockchain-technologie te integreren in de toeleveringsketen. In oktober kondigde het bedrijf haar IBM Food Trust Network aan, waarmee participerende partijen, waaronder het Franse supermarktconcern Carrefour, data kunnen opvragen uit de hele supply chain, met als doel de efficiëntie binnen de leveringsketen van voedsel te verbeteren.