Foto: Alexandru Chiriac/Shutterstock
De gevestigde sociale mediabedrijven hebben zo hun nadelen, zo heb je weinig tot geen zeggenschap over wat er gebeurt met je gebruikersdata. AIOW vindt dat dit anders moet en wil dit bereiken met behulp van blockchain-technologie.
Gebruikers blijken hun privacy namelijk steeds belangrijker te vinden, dat blijkt uit de conclusies van marketingbedrijven. Door het fiasco rondom het beruchte Cambridge Analytica daalde het gebruikersaantal in 2018 met maar liefst 6%. Onder deze groep bevonden zich met name gebruikers van onder de 40 jaar.
Platformen als Facebook en Google zijn dus alles behalve gratis. Van Europese gebruikers in het vierde kwartaal van 2020 wist Facebook gemiddeld 16,9 Amerikaanse dollar op te halen, terwijl je Facebook niet kunt dwingen om jouw data met rust te laten. Social mediabedrijven groeien hard en daarmee ook hun macht.
Nepprofielen vormen nóg een groot probleem: deze ‘trollen’ verspreiden misinformatie en een groeiend aantal is goed voor de gebruikersstatistieken, maar gebruikers hebben juist niks aan deze nepprofielen.
AIOW stelt voor om op zijn platform zijn eigen AIOW-token te gebruiken als vervanging van het advertentiesysteem. Gebruikers kunnen met een like AIOW-tokens naar influencers sturen. Zo krijg je betaald om content op het platform te plaatsen, en je stimuleert andere deelnemers om hetzelfde te doen. Voor journalisten is dit ook een kans: Doordat content tegenwoordig gratis is bijten veel journalisten tegenwoordig op een houtje. De AIOW-token moet contentmakers een stukje zeggenschap teruggeven. Gebruikers moeten zichzelf identificeren, waardoor het platform niet bezaaid zal zijn met trollen en nepaccounts.
Het gloednieuwe sociale mediabedrijf van Nederlandse bodem bestaat sinds juni 2018 en telt momenteel een zeskoppig team met jarenlange ervaring. Meer lezen? Check dan ook de AIOW bedrijfspagina.