Foto: Photon photo/Shutterstock
Bepalen wat bitcoin (BTC) en andere cryptocurrencies waard zouden moeten zijn, is altijd al moeilijk geweest. Aandelen waardeer je op basis van de omzet, en de waarde van obligaties hangt af van de rente. Bij veel digitale activa zoals bitcoin is het puur vraag een aanbod. Analist Marion Labourne van Deutsche Bank geeft ons wat extra houvast.
Tinkerbell-effect voor bitcoin
Labourne is hoofd van de macro-economische afdeling van Deutsche Bank, Duitslands grootste investeringsbank. In een interview met CNBC verklaart ze hoe de prijs van bepaalde activa tot stand komen. Zo noemt ze diamanten als voorbeeld. De waarde van diamanten wordt voor een deel bepaald door hoe mensen de glimmende stenen zien. Als het beeld ervan positief is, stijgt de prijs, en zodra het beeld minder positief wordt, daalt de prijs. Dit heet het Tinkerbell-effect.
Het is dus psychologie, en crypto is hier misschien wel de meest pure vorm van. Met name voor bitcoin geldt dit. Bitcoin wordt namelijk niet in industriële producten gebruikt zoals diamanten of edelmetalen, en eigenlijk ook relatief weinig in diensten vergeleken met sommige andere cryptomunten. Het is puur een oppotmiddel dat je gemakkelijk kunt verhandelen.
Niet alle netwerkeffecten positief voor crypto
Maar netwerkeffecten werken helaas twee kanten op. De situatie met Terra (LUNA) heeft ons laten zien dat als het vertrouwen verdwijnt, een project ook erg snel leeg kan lopen. De Deutsche Bank-topvrouw zegt dat je bitcoin daarom niet zou moeten vergelijken met andere cryptomunten. Altcoins zijn jonger en hebben een kleinere marktwaarde. Dat betekent dat ze volatieler zijn en minder doorgewinterde investeerders hebben.
Dat betekent dat je goed moet begrijpen hoe mensen denken. ‘Goedkoop kopen en duur verkopen’ klinkt makkelijk, maar de geschiedenis leert ons dat mensen vaak het tegenovergestelde doen. Verder benadrukt de topvrouw dat vraag en aanbod ook belangrijk is, en dat cryptovaluta erg volatiel zijn. Wel verwacht ze dat regulatie binnenkort zijn intrede zal doen. Dat betekent meer adoptie, en meer adoptie is positief voor prijzen.