Hoe luidruchtiger ze zijn, hoe minder invloed ze hebben. Dat lijkt de conclusie te zijn van Feng Mai, een onderzoeker aan het in New Jersey gevestigde Stevens Institute of Technology, na een onderzoek te hebben gedaan naar de invloed van social media op de prijs van Bitcoin (BTC).
Volgens Mai bleken de commentaren en tweets van zeer actieve gebruikers van social media een onbeduidende invloed op de BTC-prijs te hebben gehad. De sporadische gebruikers bleken echter een grotere impact te hebben op te BTC-prijs wanneer zij opmerkingen hadden geplaatst die als positief werden beoordeeld. In een deel van de samenvatting van het onderzoeksrapport staat het volgende:
Interessant is dat de effecten van social media op Bitcoin vooral worden gedreven door de stille meerderheid; de 95% van de gebruikers die minder actief zijn en wiens bijdragen minder dan 40% van de totale berichten bedragen.
“Geen agenda” lijkt een goed teken
Volgens Mai was dit te wijten aan het feit dat de stille meerderheid door gebruikers van social media al betrouwbaarder werd beschouwd vanwege de perceptie dat ze geen agenda hebben.
Om het onderzoek uit te voeren analyseerde de onderzoeker van het Stevens Institute of Technology, die ook professor is aan de Stevens School of Business, 344.000 Bitcointalk forum-berichten en 3,4 miljoen tweets. Mai werkte samen met een team dat afkomstig was van de Ivey Business School, Dickinson College en de University of Cincinnati, bij het analyseren van de berichten wat een periode van 24 maanden in beslag nam. Tweets werden verzameld voor een periode van twee maanden.
Hoewel niet volledig afgerond, had een onderzoek dat in 2015 uitgevoerd werd, ook al laten doorschemeren dat de stille meerderheid meer invloed heeft dan de luidruchtige beïnvloeders van social media.
De stille meerderheid spreekt
Om de effecten van social media op de Bitcoin-markt te benutten, moeten beleggers actief de meest invloedrijke mensen op een social network volgens om marktinformatie veel efficiënter te verzamelen. De kracht van de stille meerderheid moet echter niet worden genegeerd, omdat we laten zien dat hun gevoelens de belangrijkste graadmeter kunnen zijn bij het voorspellen van toekomstige prijzen.
Dat valt te lezen in de conclusie van het onderzoeksartikel uit 2015, getiteld “From Bitcoin to Big Coin: The Impacts of Social Media on Bitcoin Performance”, geschreven door dezelfde onderzoeker van het Stevens Institute of Technology, samen met anderen.
In die tijd wees het onderzoekspaper ook op het feit dat forum-berichten en tweets de Bitcoin-prijs op verschillende manieren deed bewegen. De impact van tweets werd meestal binnen een uur genoteerd en voor forum-berichten kon het een dag duren voordat een reactie op de markt te zien was.
Dit werd verklaard door het feit dat beleggers op een intraday-niveau konden reageren op tweets, waardoor de reactie van de markt actueler was. Met forumberichten waren de discussies echter grondiger, met als resultaat dat marktreacties het meest opvallend waren op het dagelijkse niveau.