Foto: Shutterstock/Lewis Tse
Eerder kon je in het Bitcoin nieuws lezen dat, als direct gevolg van de huidige bearmarkt, het percentage van de Amerikanen dat positief naar cryptocurrencies kijkt flink was gedaald. In maart was het namelijk nog 19% wat een positieve blik had richting cryptovaluta, maar momenteel ligt dat percentage op de 8%.
JPMorgan, de enorme Amerikaanse investeringsbank, heeft onderzoek gedaan naar de transacties tussen de bankrekeningen en crypto exchanges. Voor de COVID-uitbraak deed de grootste Amerikaanse investeringsbank een soortgelijk onderzoek waarmee de huidige resultaten vergeleken kunnen worden.
Crypto transacties
In juni 2022 had bijna 13% van alle huishoudens minstens één keer geld van of naar een cryptorekening overgemaakt. In het onderzoek voor de COVID-uitbraak was dit slechts 3%, wat betekent dat het aantal verdrievoudigd is.
Het onderzoek laat tevens zien dat de meeste Amerikanen met een relatief klein bedrag de crypto-wereld instappen. De mediaan was $620 en de meeste mensen hebben minder dan het salaris voor één maand naar een cryptorekening gestuurd. Ongeveer 15% van alle individuen hebben meer dan hun salaris voor één maand naar een crypto-account gestuurd. Bij individuen met een hoger inkomen ligt dit percentage iets hoger.
Volgens het onderzoek vond de gemiddelde transactie plaats toen de koers van bitcoin ongeveer $43.900 bedroeg. De huidige bitcoin koers ligt ongeveer 60% lager.
Demografie crypto-investeerders
Het zijn voornamelijk de jongere generaties die geïnteresseerd zijn in cryptocurrencies. 20% van de millenials (27 – 42 jaar oud) heeft minstens één keer geld van of naar een cryptorekening overgemaakt. Bij de generatie X (42 – 62 jaar oud) en de boomers (67 – 81 jaar oud) lag dit percentage een stuk lager, respectievelijk 11% en 4%.
Daarnaast zijn het voornamelijk de mannen die betrokken zijn bij cryptovaluta’s. De mediaan van het totale aantal transfers voor mannen was ongeveer $1.000, terwijl die van de vrouwen gelijk stond aan $400.
Als laatste was er ook een verschil op te merken tussen de verschillende rassen. Er werd in het onderzoek gefocust op de millenials, aangezien crypto het meest populair is in die generatie, en het bleek dat Aziaten de hoogste betrokkenheid met crypto hadden.