Foto: Shutterstock/r.classen
Er is 1,7 miljoen euro aan schade gemeld door fraude met valse advertenties omtrent bitcoin met bekende Nederlanders (BN’ers). Dat meldt de NOS op 12 april na berichtgeving van de Fraudehelpdesk.
De Fraudehelpdesk meldt dat steeds meer mensen in fraudeleuze advertenties trappen voor investeringen met bitcoin (BTC). In de advertenties worden nepcitaten gebruikt van BN’ers om mensen te verleiden in een bepaald bitcoin-fonds te investeren.
De Fraudehelpdesk geeft aan dat mensen misleid worden met beloftes voor hoge winsten, maar dat ze hun geld na het inleggen nooit meer terugzien. Andre Vermeulen, woordvoerder van de Fraudehelpdesk, zegt:
We krijgen hier dagelijks meldingen over binnen. Ook BN’ers balen omdat hun naam hiervoor wordt gebruikt. Als je er vrij snel achter komt is de schade beperkt, maar soms worden mensen ertoe verleid om duizenden euro’s te investeren.
De frauduleuze advertenties bevatten meestal clickbait-achtige titels van BN’ers als John de Mol, Waylon, Alexander Klöpping en Humberto Tan.
De meeste advertenties staan op Facebook en Instagram en lijken op berichtgevingen van de NOS of RTL4. De NOS zou de advertenties aan Facebook gerapporteerd hebben, maar Facebook heeft de advertenties tot dusver nog niet verwijderd.
https://twitter.com/jennonijhoff/status/1108303764526645248
De Fraudehelpdesk laat weten dat de werkelijke schade waarschijnlijk nog hoger ligt omdat niet iedereen zich meldt. De politie zegt niet te weten hoe vaak dit probleem voorkomt omdat deze vorm van fraude niet apart wordt geregistreerd en het lastig is om de daders op te sporen.
Eind vorig jaar beboette de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) Floyd Mayweather Jr. en Dj Khaled voor het adverteren van frauduleuze initial coin offerings (ICO’s).
Het verschil met het bovenstaande verhaal is dat zij hier zelf aan meededen terwijl de BN’ers geen idee hadden dat hun naam misbruikt werd voor de frauduleuze advertenties.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je dan op onze push-berichten, Facebook– of Twitter. Meediscussiëren? Meld je dan aan voor ons Telegram kanaal.