Foto: Mia Stendal/Shutterstock
MicroStrategy staat bekend als het eerste beursgenoteerde bedrijf dat in 2020 volop in bitcoin (BTC) investeerde. Inmiddels heeft het 132.500 BTC in de schatkist van het bedrijf zitten waarmee het jammer genoeg op een behoorlijk verlies staat. MicroStrategy betaalde ruim 4 miljard dollar voor de bitcoin die nu nog een waarde van ongeveer 2 miljard dollar vertegenwoordigen.
Bitcoin Lightning Network
Desondanks kocht MicroStrategy gisteren wederom zo’n 2.500 BTC. Nu gaat het bedrijf zich ook bezighouden met het ontwikkelen van software op het Lightning Network, een zogeheten layer-2 netwerk voor Bitcoin voor snellere transacties.
Bestuursvoorzitter Michael Saylor deelde via Twitter dat het bedrijf van plan is om die software in 2023 te lanceren. Als onderdeel van zijn transitie van CEO naar bestuursvoorzitter van het bedrijf, is hij zich meer op bitcoin gaan richten met MicroStrategy. Nu doet het beursgenoteerde bedrijf meer dan alleen het kopen en vasthouden van bitcoin. Saylor zegt:
“We willen het voor bedrijven mogelijk maken om in een middag de Lightning-infrastructuur op te zetten en duizenden medewerkers of klanten aan te sluiten. We willen het onderdeel van de bedrijfstechnologie maken en het onderdeel van de marketing-strategie maken.”
During this conversation, @Eric_BIGfund & I discuss my role at @MicroStrategy, our Bitcoin Strategy, why #Lightning⚡️ applications are so exciting, the superiority of the layered #bitcoin architecture, $MSTR plans in 2023, and the power of @SpaceX Starlink. https://t.co/EjBUZEITIV
— Michael Saylor⚡️ (@saylor) December 28, 2022
Wat doet MicroStrategy met Lightning?
Op dit moment schijnt MicroStrategy verschillende functionaliteiten te testen met Lightning. Onder andere het monetiseren van content, marketing op bedrijfsniveau, paywalls op het internet en interne controles. “Ieder hoofd van de marketing-afdeling moet satoshis kunnen weggeven als incentive voor klanten om reviews te publiceren of feedback te geven”, aldus Saylor.
Op zich zou dat niet heel lastig zijn om nu al te regelen. Het enige wat je als bedrijf nodig hebt is een Lightning wallet met wat bitcoin erin. Vervolgens kun je iedereen die een review plaatst vragen om even een Lightning wallet te downloaden en jou een ontvangstadres te sturen. Dat zou in theorie echt minutenwerk kunnen zijn.
Saylor liet tijdens het Twitter-evenement ook weten dat er een “Lightning voor bedrijven” evenement op de agenda komt voor MicroStrategy. Hierbij wil het dieper induiken op de plannen om de technologie te omarmen.
MicroStrategy has increased its #Bitcoin Holdings by ~2,500 #BTC. As of 12/27/22 @MicroStrategy holds ~132,500 bitcoin acquired for ~$4.03 billion at an average price of ~$30,397 per bitcoin. $MSTRhttps://t.co/lcMeULcGQk
— Michael Saylor⚡️ (@saylor) December 28, 2022