Foto: Ellen Mol/Shutterstock
MicroStrategy, een van de bekendste in bitcoin (BTC) investerende bedrijven ter wereld, heeft een grote stap gezet. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het werkt aan identiteitsbewijzen op de bitcoin blockchain. Dit initiatief, genaamd ‘Orange’, belooft van grote waarde te zijn voor de ontwikkeling van de crypto-industrie.
Bitcoinbedrijf komt met Orange-toepassingen
Het Amerikaanse bedrijf heeft in het verleden laten blijken groot fan te zijn van bitcoin. Zo bezit MicroStrategy meer dan $13 miljard van de grootste crypto op de markt. De nieuwe identiteitsoplossing heeft het bedrijf bekendgemaakt tijdens MicroStrategy World 2024, Bitcoin for Corporations.
Traditioneel worden identiteitsgegevens opgeslagen in centrale databases, waardoor ze kwetsbaar zijn voor hacks en datalekken. MicroStrategy’s Orange streeft ernaar dit paradigma te doorbreken door identiteitsgegevens op een gedecentraliseerde en veilige manier op te slaan op de bitcoin blockchain. Dit zou niet alleen de veiligheid verbeteren, maar ook de privacy van individuen waarborgen. Zo kan Orange tot wel 10.000 identiteitsgegevens opslaan in één enkele bitcoin-transactie.
Decentralized identifiers (DIDs) zijn een belangrijk onderdeel van deze functie bij komst van Orange. Deze DID’s zullen pseudonimiteit mogelijk maken op een manier waarbij echte identiteiten niet verbonden zijn aan bitcoin-adressen en transacties. Op deze manier kan privacy worden gegarandeerd zonder dat grootschalige fraude mogelijk is.
Voorzitter van MicroStrategy, Michael Saylor, nam het woord tijdens de conferentie. Hij is de man die namens MicroStrategy veel in beeld komt in de media om bitcoin toe te juichen. Over de Orange-update zei hij het volgende:
“Het doel is om betrouwbare, fraudebestendige en duurzame gedecentraliseerde identiteiten te leveren met alleen de openbare Bitcoin-blockchain als gegevensbron.”
Uitbreidingen naar Outlook en andere applicaties
MicroStrategy heeft met Orange For Outlook al een toepassing ontwikkeld. Met deze applicatie kunnen de gebruikers van het netwerk handtekeningen toevoegen aan hun e-mails. Zo zijn de ontvangers van de e-mails ervan overtuigd dat het bericht afkomstig is van de beweerde afzender.
Het bedrijf heeft als doel om de toepassingen van Orange uit te breiden naar een breder netwerk. Hieronder vallen onder andere social media platforms en apps voor e-commerce, zakelijke en fintech-industrieën.