Google heeft plotseling besloten om een driejarig verbod op cryptocurrency advertenties grotendeels op te heven. Vanaf 3 augustus zijn advertenties voor cryptocurrency-exchanges en wallets, gericht op Amerikanen, weer toegestaan. Dat kondigde de technologiegigant op 2 juni aan via een beleidsupdate.
Er zitten nog wel enkele vereisten aan vast. Amerikaanse adverteerders voor dit soort bedrijven moeten eerst een vergunning van Google ontvangen en die krijgen ze alleen als het bedrijf al een federale bankvergunning heeft of geregistreerd staat bij de Financial Crimes Enforcement Network (FinCEN).
Ook worden lang niet alle soorten crypto-advertenties toegestaan. Er blijft een verbod staan op advertenties over initial coin offerings (ICO), decentralized finance (DeFi) en de promotie van de koop en handel van crypto en crypto-gerelateerde producten. Ook blijven signals, crypto leningen, crypto nieuwsverzamelaars, affiliate sites met reviews voor crypto brokers en goedkeuringen van beroemdheden verboden.
Het beleid van Google heeft de afgelopen jaren veel kritiek ontvangen. Het beleid werd als wispelturig, onduidelijk en oneerlijk bestempeld, terwijl Google niet of nauwelijks lijkt op te treden tegen daadwerkelijke oplichters en adverteerders voor crypto scams. Vooral YouTube staat vol met dit soort taferelen.
Het nieuwe beleid geldt vooralsnog alleen voor de VS, maar wellicht dat Google binnenkort een dergelijke update maakt voor andere landen, waaronder Nederland. Toen Google dit verbod in 2018 invoerde, gold dat in eerste instantie ook alleen voor de VS, maar snel daarrna volgden andere landen.