John de Mol en Facebook hebben een schikking getroffen over de rechtszaak omtrent de beruchte neppe bitcoin (BTC) advertenties die regelmatig op het sociale mediaplatform verschenen.
Mediamagnaat de Mol klaagde vorig jaar Facebook aan omdat zijn gelijkenis werd misbruikt in deze nepadvertenties. Ook de beeltenis van andere bekende Nederlanders waaronder Humberto Tan, Jort Kelder en Alexander Klöpping werden zonder toestemming gebruikt voor dit soort reclame.
De reguliere media spreekt simpelweg over bitcoin reclame, en dat zorgt voor veel misleidende informatie. Het gaat het hier dus om neppe advertenties; deze advertenties gaan niet daadwerkelijk over bitcoin. Mensen die in deze advertenties waren getrapt ontvingen geen bitcoin van de oplichters.
De Mol eiste in de zaak dat Facebook deze advertenties verwijdert van zijn platform, maar het sociale netwerk beweerde eerder dat dit technisch onmogelijk zou zijn. Dat was niet goed genoeg, oordeelde de rechter vorig jaar, waardoor Facebook in hoger beroep ging.
“John de Mol en Facebook hebben een minnelijke regeling getroffen in hun geschil”, melden beide partijen op 29 december. Mochten de advertenties toch weer opduiken dan hebben De Mol en Facebook nu een “overeenstemming bereikt over een procedure die gevolgd wordt.” Verdere details over de schikking zijn echter onbekend. Dat levert helaas weinig duidelijkheid op voor andere gedupeerden.
Vorig jaar april maakte de Fraudehelpdesk bekend dat er destijds al 1,7 miljoen euro aan schade werd gemeld door gedupeerden. In oktober meldde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat steeds meer consumenten het slachtoffer zijn van malafide buitenlandse beleggingsplatformen. Volgens de toezichthouder zitten hier wellicht dezelfde oplichters achter.
Aanvragen Solana ETF’s stromen binnen na vertrek van crypto topman