Foto: Shutterstock/yousang
In een opmerkelijke wending gaat Ferrari binnekort beginnen met het accepteren van betalingen in de vorm van cryptocurrencies voor sportwagens in de Verenigde Staten, en het bedrijf plannen om dit betaalmiddel ook in Europa te introduceren.
Een strategische stap naar crypto betalingen
Ferrari’s besluit om betalingen in crypto te aanvaarden werd met name gedreven door de marktvraag. Diverse (potentiële) klanten van Ferrari zijn jonge beleggers die bekend zijn met crypto en aanzienlijke investeringen hebben gedaan in digitale valuta, dat meldt Reuters.
Het autoconcern heeft duidelijk gemaakt dat het een strategische stap ziet in het verkennen van deze uitdijende markt, in een poging om verbinding te maken met potentiële kopers buiten zijn gebruikelijke klantenkring. Voor de initiële Amerikaanse fase is Ferrari een partnerschap aangegaan met BitPay, een belangrijke verwerker van cryptocurrency betalingen. Dit maakt transacties mogelijk in bitcoin, ether en USD Coin (USDC).
Enrico Galliera, Ferrari’s chief marketing and commercial officer, heeft de intenties van het luxewagenmerk bevestigd. Hij heeft geen specifieke aantallen auto’s bekendgemaakt die Ferrari verwacht te verkopen via crypto-betalingen, maar hij deelde wel mee dat het bedrijf volgeboekt is tot 2025.
Verdere expansie en veiligheidsmaatregelen Ferrari
Ferrari is van plan om tegen het eerste kwartaal van 2024 cryptocurrency-betalingen in Europa te introduceren en daarna verder uit te breiden naar andere regio’s die crypto-vriendelijk zijn. Bij het accepteren van crypto-betalingen zal er geen sprake zijn van extra kosten of toeslagen voor de klant. BitPay zal de betalingen direct omzetten in conventionele fiatvaluta ten behoeve van Ferrari’s dealers, om hen zo te beschermen tegen de schommelingen in de koersen van crypto’s.
Galliera bevestigde dat BitPay ook de legitimiteit van de digitale valuta zal verifiëren, om te waarborgen dat deze niet afkomstig is van illegale activiteiten, witwassen of belastingontduiking. Dit toont aan dat, hoewel het merk avontuurlijk is in zijn benadering van nieuwe betaalvormen, het geen concessies doet aan de veiligheid en legitiem zakendoen.