Foto: ARTEMENKO VALENTYN/Shutterstock
Eerder dit jaar ging de crypto-leendienst Celsius ten onder. Het was een van de grootste lending platformen en veel gebruikers stalden hier een groot deel van hun crypto-vermogen om een leuk jaarlijks rendement te behalen. Sinds het faillissement lijkt het er echter op dat deze gebruikers mogelijk kunnen fluiten naar hun geld. Een nieuwe tool laat op een pijnlijk persoonlijke manier zien om welke bedragen het hier gaat.
Crypto-platform Celsius failliet
Het bedrijf vroeg onlangs bij de Amerikaanse rechtbank faillissement aan volgens een zogeheten Chapter 11 bankruptcy. Als onderdeel van deze rechtszaak maakte Celsius veel kwetsbare persoonlijke gegevens zelfs openbaar.
Met naam, toenaam, de hoeveelheid cryptovaluta die zij op Celsius hadden ondergebracht en nog veel meer informatie staan deze gebruikers nu op het internet. Een tool, celsiusnetworth.com, heeft zelfs een ranglijst van de gebruikers die het meeste geld zijn verloren opgesteld.
Om in de top 10 van deze ranglijst te komen hadden gebruikers ten minste $12 miljoen aan crypto op Celsius moeten hebben. Op de eerste plek staat iemand die meer dan $40 miljoen op het platform had staan! De kans bestaat dat deze persoon dit astronomische bedrag nooit meer terugziet.
Wow. Someone made a searchable website showing real identities and crypto holdings lost in the Celsius collapse.
What a perfectly horrendous illustration of the risks of KYC.https://t.co/2t5abosTyW
— Stephen Cole (@sthenc) October 9, 2022
Dit is natuurlijk een ramp voor mensen die nu op de lijst van Celsius staan. Een van de mensen die in de top 10 van de ongelukkigen staat is eerder al eens in zijn eigen huis beroofd van tientallen miljoenen aan bitcoin (BTC).
Kritiek op Celsius
Vanzelfsprekend kreeg Celsius een gigantische lading kritiek over zich heen na het openbare van gevoelige informatie over hun eigen klanten. Daarnaast is het ook niet bekend waarom Celsius besloot dit te doen en of dit werd geeist door de rechtbank.
Wat nog meer olie op het vuur gooide was het nieuws dat de CEO van Celsius, Alex Mashinsky, en andere directieleden miljoenen dollars hadden opgenomen vlak voordat zij bekend maakten dat opnames voor gebruikers werden opgeschort. Al met al een grandioos fiasco voor Celsius en een catastrofe voor de ongelukkige gebruikers.