Foto: Tada Images/Shutterstock
Vorige week woensdag ontvingen elf bitcoin (BTC) spot Exchange-Traded Funds (ETF’s), van onder andere BlackRock, groen licht om de Amerikaanse beurzen te betreden. Een dag later barstte de concurrentiestrijd los met de officiële lancering van deze beursfondsen.
Reclamecampagnes zijn een van de wapenkrachten om investeerders aan te trekken, en BlackRock lijkt zich wat dat betreft van de rest te willen onderscheiden.
‘Boomer’ bitcoin ETF campagne
BlackRock, ‘s werelds grootste vermogensbeheerder, bracht op 11 januari zijn eerste video advertentie uit voor zijn ‘iShares Bitcoin Trust ETF (IBIT)’. Met een bijna twee minuten durende video kiest BlackRock voor een onconventionele aanpak wat afwijkt van de strategieën van de concurrenten.
In de video benadrukt Jay Jacobs, ‘head of thematics and alternative ETF’s’, de waardepropositie van Bitcoin en legt uit hoe investeerders toegang kunnen krijgen tot hun nieuwe ETF.
Hij stelt dat IBIT gemakkelijk toegankelijk is, operationele kosten gemakkelijk wegneemt en wordt uitgegeven onder BlackRock’s reputatie en expertise in de ETF-ruimte. In tegenstelling tot de concurrentie kiest BlakcRock voor een ‘saaie’ video die alle belangrijke informatie op een rijtje zet.
Dit vormt een groot contrast met bijvoorbeeld de keuze van Bitwise, waarin de Amerikaanse acteur Jonathan Goldsmith, bekend van de ‘meest interessante man ter wereld’’ reclame, de hoofdrol neemt in een korte maar pakkende video.
Volgens Bloomberg ETF-analist Eric Balchunas is dit ‘’hoe je reclame maakt voor rijke boomers’’. ‘’De kalme houding, duidelijke uitleg, rustige new age muziek, pak zonder stropdas… alles eraan straalt uit: ‘Het is nu oke, de volwassenen zijn hier,’’’ zo schrijft hij op sociale mediaplatform X.
Monsterstart BlackRock’s BTC ETF
Afgelopen donderdag betraden de goedgekeurde beursfondsen de Amerikaanse markt. Na de eerste twee handelsdagen heeft de ETF van BlackRock bijna een half miljard dollar aan kapitaalinstroom gezien.
BlackRock’s ETF heeft een indrukwekkend handelsvolume behaald van meer dan 1,6 miljard dollar in de eerste twee dagen na de lancering.
Alle gelanceerde ETF’s tezamen bereikten een instroom van meer dan 800 miljoen dollar. Zonder de uitstroom van 579,1 miljoen dollar van GBTC meegerekend, komt de totale instroom uit op zo’n 1,4 miljard dollar. Het totale handelsvolume over de eerste twee handelsdagen staat gelijk aan ruim 7,8 miljard dollar.