Foto: Shutterstock/Marc Bruxelle
De bitcoin (BTC) koers stijgt sinds gisteravond mooi en Mastercard lijkt de koers een zetje in de rug te geven. Vanochtend kwam namelijk nieuws naar buiten dat de betalingsreus in samenwerking met Bakkt crypto-betalingsoplossingen wil gaan bieden binnen Mastercards ecosysteem!
De samenwerking werd tijdens Money20/20 aangekondigd en heeft als doel om “om het voor handelaren, banken en fintechs in de VS gemakkelijker te maken om een brede reeks cryptocurrency-oplossingen en -diensten te omarmen en aan te bieden.” De aankondiging gaat verder met:
“Door de kracht van het Mastercard-netwerk en het vertrouwde digitale activaplatform van Bakkt, kunnen Mastercard-partners cryptocurrency-oplossingen aanbieden. Deze omvatten de mogelijkheid voor consumenten om digitale activa te kopen, verkopen en vast te houden via wallets die worden ondersteund door het Bakkt-platform en gestroomlijnde uitgifte van crypto-betaalpassen en creditcards met een merknaam.”
Ook zal Mastercard crypto gaan integreren binnen zijn loyaliteitsoplossingen. Dit betekent dat partners crypto onderdeel kunnen gaan maken van hun loyaliteitsprogramma’s. Denk dan aan het uitkeren van beloningen in de vorm van crypto, of het omwisselbaar maken van bestaande loyaliteitspunten met cryptocurrencies.
In de aankondiging wordt verder aangehaald dat de keuze om crypto te integreren gebaseerd is op de huidige trend waarin steeds meer mensen crypto kopen en gebruiken: “In de Bakkt US Consumer Crypto Survey onder 2.000 Amerikaanse consumenten, meldde bijna de helft (48%) van de respondenten dat ze in de eerste helft van 2021 crypto kochten.”
Het is niet de eerste stap van Mastercard in de crypto-wereld. In juli dit jaar zei Mastercard CEO Michael Miebach nog dat Mastercard “moet deelnemen aan crypto.” Ook nam het vorige maand nog het blockchain- en crypto-analysebedrijf CipherTrace over.
Bakkt zet daarnaast zelf ook grote stappen. Deze maand maakte Bakkt zijn beursgang op de New York Stock Exchange (NYSE). Het bedrijf ging kort daarvoor nog de samenwerking aan met Google om digitale activa bij miljoenen consumenten te introduceren.