Foto: Shutterstock.com/husjur02
De Australische bank Westpac heeft in een poging om mogelijke fraude te voorkomen de bankrekeningen van een onschuldige klant bevroren. De klant was van plan in bitcoin (BTC) te investeren, maar dit blokkeerde de bank. De CEO van de bank heeft inmiddels zijn excuses aangeboden, nadat de klant een wel heel vreemd bericht kreeg.
Australische bank blokkeert bitcoin investering
Een klant van de Australische bank Westpac probeerde eerder deze maand $30.000 (€26.400) over te maken naar CoinSpot, een Australische cryptobeurs. De bedoeling was om dit in bitcoin te investeren, maar voordat de klant dit kon doen, bevroor Westpac de bankrekeningen.
De klant, Tim, werd vervolgens gebeld door het risicomanagementteam van Westpac, waarin het team hem onderwierp aan een vragenvuur. Tim nam het gesprek op en liet het horen op radio 2GB in Sydney.
De antwoorden van Tim zouden ontoereikend zijn om de transactie te valideren. Een medewerker antwoordde hem:
“Ik heb het gevoel alsof je tot nu toe om de antwoorden heen probeert te draaien en me slechts vertelt wat je denkt dat ik wil horen, zodat dit zo snel mogelijk doorgedrukt kan worden.”
Tim ontvangt een vreemd bericht
Westpac is een invloedrijke bank, een van de vier grootste banken in Australië. Dit incident draagt bij aan de zorgen in Australië over de macht die banken hebben. Dit blijkt ook uit Tims reactie aan de telefoon:
“Dit vind ik onvoorstelbaar, deze overheidsbemoeienis.”
Na het telefoongesprek waren de bankrekeningen van Tim meerdere dagen bevroren. Hierdoor claimt de klant winst mis te hebben gelopen, aangezien bitcoin in die dagen in waarde steeg. Inmiddels is Tim naar een andere bank overgestapt.
Het is niet bij het ene telefoongesprek gebleven. Tim is namelijk ook nog benaderd door een andere Westpac-medewerker, al leek zij verkeerd verbonden te zijn. Later is op radio 2GB een ander gesprek te horen waarin een medewerker haar complimenten uit over hoe haar collega het gesprek met Tim heeft aangepakt.
“Ik wilde je even laten weten dat ik niet trotser zou kunnen zijn op jou en het werk dat je doet en ik vind dat je het gesprek goed hebt aangepakt”, aldus de Westpac-medewerker.
Baas van bank biedt excuses aan
De CEO van de bank, Anthony Miller, heeft inmiddels zijn excuses aangeboden en heeft op de radio 2GB het incident besproken. De bank zou inderdaad niet juist gehandeld hebben, al gaat de CEO niet in op de claim van Tim dat hij winst zou hebben misgelopen.
Miller heeft wel laten weten achter het beleid van Westpac te staan om transacties als deze te valideren met een telefoongesprek. Volgens hem zou het in 20% van de gevallen namelijk wel degelijk gaan om fraude. We houden onze volgers op de hoogte, volg ons op instagram.
Bitcoin daalt: Is dit hét inkoopmoment voor crypto? €20,- gratis bitcoin
De bitcoin koers ontving een behoorlijke tik. Is dit hét moment om Bitcoin, ethereum of XRP te kopen? OKX geeft iedereen de kans om in te stappen: alle Nederlanders en Belgen ontvangen tijdelijk €20,- gratis bitcoin. Een account aanmaken duurt 1 minuut en is gratis.
Meld je deze week gratis aan en ontvang €20,- gratis bitcoin.
🔥 Wil jij weten hoe Bitvavo bepaalt welke crypto’s je kunt kopen? Luister de podcast nu of sla ‘m op