Een nieuw onderzoek van het grote betaalbedrijf Mastercard, gepubliceerd op 4 mei, toont aan dat de belangstelling naar cryptocurrencies en de adoptie van elektronische betaalmiddelen blijft toenemen.
Mastercard hield een enquête onder 15.569 deelnemers uit 18 verschillende landen. Het betaalbedrijf concludeert in het rapport, genaamd “Mastercard New Payments Index: Consumer Appetite for Digital Payments Takes Off,” de volgende bevindingen:
Contactloos betalen
Mastercard meldt dat het bestedingspatroon van consumenten in 2020 door de coronapandemie is veranderd. Door de pandemie meldt maar liefst 93% van de ondervraagden dat zij overwegen om een nieuwe betaalmethode als crypto, biometrie of QR-code te gebruiken.
63% van de respondenten geeft toe dat zij onder normale omstandigheden geen nieuw betaalmiddel zouden proberen, maar dat de pandemie hen ertoe aanzet. Dat gaat gepaard met een nieuwe verwachting dat bedrijven en winkels ook alternatieve betaalmethodes aanbieden. Meer dan de helft van de respondenten zegt dat ze in de toekomst bedrijven zullen mijden die geen enkele vorm van elektronische betalingen accepteren.
De coronapandemie zag het gebruik van contactloze betaalopties enorm stijgen en in 2021 blijft dat aanhouden, zegt Mastercard. Mastercard zag in het eerste kwartaal van 2021 al een miljard meer contactloze transacties in vergelijking met dezelfde periode van 2020. 71% van de deelnemers geeft aan dat zij verwachten in de toekomst minder vaak contant geld te gebruiken.
Cryptocurrency
Mastercard meldt verder dat de wereldwijde belasting voor crypto blijft toenemen. 40% van de respondenten geeft aan dat zij van plan zijn om volgend jaar crypto te gebruiken. Vooral onder millennials (generatie Y) stijgt de interesse in crypto snel. 67% geeft toe dat zij nu meer voor crypto open staan dan een jaar geleden. 77% geeft aan dat zij meer over crypto willen leren en 75% geeft toe dat zij crypto zouden gebruiken als ze het beter zouden begrijpen.