Adobe, ontwikkelaar van Photoshop, LightRoom, Acrobat en meer populaire software, gaat de wereld van non-fungible tokens (NFT’s) omarmen. NFT’s zijn unieke tokens die kunnen dienen als een soort digitaal eigendomsbewijs die iedereen kan verifiëren.
Een nieuwe functie geeft Photoshop gebruikers nu de mogelijkheid om NFT’s van hun kunst direct vanuit de software te maken. De NFT’s kunnen vervolgens op een aantal grote NFT marktplaatsen verkocht worden.
De nieuwe functie, genaamd Content Credentials, ontwikkeld door de Content Authenticity Initiative, werd deze week aangekondigd tijdens de Adobe Max conferentie.
Content Credentials, please! ☝️Discover clear content ownership and transparency across the internet with @ContentAuth’s latest release- Content Credentials. Learn more: https://t.co/qcoSkI852Q pic.twitter.com/OojVdvwTu7
— Adobe (@Adobe) October 27, 2021
Deze Content Credentials worden in Photoshop toegevoegd als een nieuwe functie genaamd “Create as NFT” oftewel maak er een NFT van. Identiteitsgegevens zoals de oorspronkelijke maker worden vervolgens opgeslagen in de metadata die wordt gekoppeld aan de NFT.
Adobe heeft ook een nieuwe website gelanceerd waar deze data geverifieerd kan worden. De NFT’s kunnen ook direct verkocht worden op marktplaatsen als OpenSea, Rarible, SuperRare en KnownOrigin.
De functie zal later deze maand nog lanceren in Photoshop, maar is al toegankelijk in een openbare bètaversie. De Content Credentials kunnen gekoppeld worden aan de Adobe accounts van gebruikers alsmede hun sociale media accounts en hun cryptocurrency wallets.
Scott Belsky, chief product officer bij Adobe, gaat in een interview met The Verge dieper in op deze nieuwe NFT functie voor Photoshop:
Adobe’s Scott Belsky on how NFTs will change creativity https://t.co/4iX4gjG8Wf pic.twitter.com/X4j8hv2EMS
— The Verge (@verge) October 26, 2021
“Ik heb nog nooit een krachtiger en beter afgestemd systeem voor creativiteit gezien dan NFT’s. Je maakt een NFT en je krijgt er niet alleen de primaire verkoopopbrengst van, maar je kunt ook, op basis van het contract dat je gebruikt, voor altijd een percentage van elke secundaire verkoop krijgen. Dat blaast elke andere vorm van kunstverkoop uit het water, in galerijen en wat dan ook – de toeschrijving is er altijd voor je. Je hebt altijd een connectie met je verzamelaars. En ik denk dat het nog vroeg is.”
“We will continue to work [in the NFT space], with a commitment to improving sustainability while fostering attribution for artists.” – EVP & CPO @scottbelsky
Hear from expert voices on NFT’s impact on the digital art revolution: https://t.co/9McsLMVpJo #AdobeMAX pic.twitter.com/FW8ywLhrxD
— Adobe (@Adobe) October 26, 2021
Probably nothing. pic.twitter.com/QaN5Yrqjj2
— Mike Tyson (@MikeTyson) October 26, 2021