Foto: Bitvavo
Als gevolg van de instorting van Terra (LUNA) hadden een heleboel grote crypto exchanges de altcoin van hun platform verwijderd, zo ook het Nederlandse Bitvavo. Zij besloten de handel in LUNA te pauzeren nadat het netwerk nog over te weinig liquiditeit beschikte. Deze pauzering was echter van korte tijd. Bitvavo hervatte de handel in LUNA weer vrij snel en maakte zelfs bekend dat zij LUNA-holders gingen compenseren.
Crypto Insiders heeft onlangs een aantal vragen gesteld aan Bitvavo omtrent dit bizarre hoofdstuk in de crypto-wereld en ging daarvoor in gesprek met Marcel Ribbens, Head of Brand and Communications bij Bitvavo. Waarom wilde Bitvavo dat gebruikers gecompenseerd zouden worden? Waarom werd de handel van LUNA zo snel weer hervat? Dat en meer lees je in dit korte ophelderende artikel.
Waarom heeft Bitvavo ervoor gekozen LUNA houders te compenseren?
De handel stopzetten is iets wat we als beurs nooit willen doen. We willen onze gebruikers elke mogelijkheid bieden om te investeren en handelen. Vanwege de situatie en de instabiliteit van de markt, hebben we besloten om de handel te pauzeren. Gebruikers konden toen hun LUNA niet verkopen en dus wilden we ervoor zorgen dat geen van onze gebruikers nadelige gevolgen ondervond van onze beslissing. Naast de compensatie behielden LUNA-houders hun LUNA, dus gaven we onze gebruikers het beste van twee werelden.
Wat was de overweging om LUNA trading uiteindelijk weer in te schakelen?
Zoals ik al zei, willen we onze gebruikers alle kansen geven om te handelen op stabiele markten. Zodra we een goede ervaring en voldoende liquiditeit konden garanderen was het een eenvoudige beslissing om die markt weer te openen.
Heeft de (Twitter) community hier nog invloed op gehad?
We volgen altijd de gesprekken op verschillende sociale media en we zagen ook veel support tickets waarin ons gevraagd werd om de markt te heropenen. Gelukkig was het heropenen van die markt al die tijd al onze bedoeling geweest en we wisten dat we de handel zouden heropenen zodra we zeker waren dat dat de markt liquide en stabiel zou zijn.
Hoeveel is zo’n compensatie nou waard?
LUNA-houders op Bitvavo ontvingen zowel de geldwaarde van hun LUNA als hun LUNA, dus het is een echte win-win situatie voor onze gebruikers. Als LUNA alle waarde zou verliezen zouden onze gebruikers toch nog enige compensatie ontvangen en als LUNA overleefde dan konden zij weer handelen met de LUNA die ze kochten voordat de markt werd stopgezet. Dit is onze manier om op te treden als een betrouwbare partij, waarvan we zeker zijn dat zowel bestaande als nieuwe gebruikers dit kunnen waarderen.
Hoe zit het met crypto compensaties in het algemeen eigenlijk?
Onze belangrijkste focus ligt op onszelf en op wat we kunnen doen om onze gebruikers de beste crypto ervaring te geven. Of andere exchanges hun gebruikers wel of niet hebben gecompenseerd is voor ons niet relevant. We willen dat onze gebruikers weten dat Bitvavo achter hen staat en dat ze op ons kunnen rekenen om hen te helpen. Dat we hen helpen navigeren door de stormachtige zeeën van crypto. Dat gezegd hebbende, voor zover we weten heeft geen enkele andere exchange hun gebruikers gecompenseerd zoals Bitvavo dat heeft gedaan, dus we zijn er trots op en hopen dat andere exchanges ons voorbeeld zullen volgen.
Wat doet Bitvavo nog meer om het vermogen en de gegevens van haar klanten te beschermen?
De overgrote meerderheid van de activa op Bitvavo worden opgeslagen in cold storage-portemonnees met multi-sig waardoor de macht van een enkel individu beperkt wordt. Toegang tot deze portefeuilles is zeer gereguleerd en ten alle tijden bewaakt. De kluizen die we gebruiken om gegevens en bezittingen veilig te houden zijn letterlijk de hoogste gradatie kluizen beschikbaar in Nederland, en bovendien, onze custody providers zijn verzekerd voor verliezen tot 250 miljoen dollar. We kunnen gerust zeggen dat we alles doen wat in onze macht ligt om onze gebruikers en data te beschermen.