Foto: Shutterstock/ Christian Dina
Enkele weken geleden stond het crypto-landschap volledig in het teken van de indrukwekkende opkomst van Friend.tech. Deze crypto-app, dat gebruikers in staat stelt ethereum (ETH) te verdienen met hun X-accounts (oftewel Twitteraccounts), beleefde een explosieve groei. Na anderhalve week nam de populariteit echter behoorlijk snel af en werd het al gauw als ‘dood’ verklaard. Nu lijkt de applicatie uit zijn dood te zijn opgestaan.
Crypto app beleeft herrijzenis
De bèta versie van Friends.tech werd op 11 augustus gelanceerd op Base, het Ethereum schalingsnetwerk van Coinbase. Specifiek kunnen gebruikers van Friends.tech een soort aandelen kopen van X-accounts. De accounts worden namelijk getokeniseerd en token-bezitters kunnen vervolgens toegang krijgen tot exclusieve chatkanalen.
Na de lancering steeg het aantal transacties en betaalde transactiekosten tot ongekende hoogten. Nadat op 21 augustus een piek werd bereikt van 1,68 miljoen dollar een gegenereerde transactiekosten, ging het bergafwaarts. De betaalde transactiekosten en het aantal transacties daalden met 90 procent in slechts enkele dagen tijd.
In de afgelopen dagen is de activiteit op Friend.tech echter getuige geweest van een aanzienlijke heropleving. Volgens data van Dune Analytics registreerde de app op 9 september zijn 3e hoogste handelsvolume ooit van maar liefst 12,3 miljoen dollar.
Hiermee overtrof het zelfs het totale non-fungible token (NFT) handelsvolume op het netwerk van Ethereum. Laatstgenoemde stond op 9 september namelijk gelijk aan 9,15 miljoen dollar.
De total value locked (TVL), ofwel de totale waarde aan activa dat vast wordt gezet op het protocol, is ook in een rechte lijn omhoog gegaan de afgelopen dagen. Op 1 september stond de metriek nog gelijk aan 5,37 miljoen dollar, maar inmiddels is deze gestegen tot 19,65 miljoen dollar.
Waarom neemt Friend.tech in populariteit toe?
Er is geen specifieke reden voor de heropleving van Friends.tech. Het zou echter kunnen dat de recente updates van de app tot een nieuwe instroom van gebruikers heeft geleid. De app heeft namelijk een reeks nieuwe functies toegevoegd, waaronder de mogelijkheid om foto’s te uploaden, aankoopopties met creditcard en nieuwe secties om verschillende soorten activiteiten te bekijken.
De nieuwe functie waarmee gebruikers foto’s kunnen uploaden heeft bijvoorbeeld veel OnlyFans influencers aangetrokken.