Foto: Rcc_Btn/Shutterstock
Het was afgelopen weekend weer raak bij Solana (SOL). Het netwerk was 7 uur lang uit de lucht nadat een applicatie op het netwerk werd overbelast. De ontwikkelaars achter het project hebben nu een verslag over het incident gepubliceerd met daarin drie stappen waarmee ze problemen in de toekomst willen voorkomen.
Solana voor de 7e keer uit de lucht
De situatie afgelopen weekend was overigens alweer de zevende keer dat Solana te maken kreeg met onderbrekingen waardoor het netwerk onbereikbaar was. Doordat de Candy Machine applicatie, waarmee men non-fungible tokens (NFT’s) kan aanmaken, werd overspoeld door bots, kon het netwerk de druk niet langer meer aan.
Volgens het gepubliceerde rapport ging het op een zeker moment om maar liefst 6 miljoen transacties per seconde waarbij individuele nodes meer dan 100 Gb per seconde aan verkeer moesten verwerken. De uiteindelijke reden dat het netwerk uit de lucht ging was dat het geheugen van de validators overvol raakte waardoor er geen consensus meer bereikt kon worden.
Ontwikkelaars Solana werken aan oplossingen
Om ervoor te zorgen dat dergelijke opstoppingen niet meer voorkomen, werken de ontwikkelaars van Solana hard aan een oplossing. In het rapport worden drie oplossingen genoemd die vooral aanpassingen doorvoeren voor hoe transacties worden verwerkt.
Zo zal het overstappen op het QUIC-protocol, dat werd ontwikkeld door Google. Hiermee kan het netwerk effectiever de dataopname binnen het netwerk aanpassen en optimaliseren. Ook zal het staken een belangrijkere rol gaan spelen. Nu worden transacties nog op basis van ‘first-come-first-served’ verwerkt. Het wordt dus uiteindelijk de bedoeling dat de grootte van de stake bepaalt wanneer een transactie wordt verwerkt:
“Volgens dit model heeft een node met een stake van 0,5% het recht om ten minste 0,5% van de packets naar de Leader te verzenden.”
Ten slotte zullen gebruikers ook de mogelijkheid krijgen om een extra transactie fee te betalen om extra prioriteit te krijgen. Deze verbeteringen zullen volgens het team naar verwachting in versie 1.11 worden gelanceerd.