Foto: chrisdorney / Shutterstock.com
Non-fungible tokens (NFT’s) zijn dé hype van dit moment. De grote bedrijven en organisaties die de NFT-wereld binnenstappen, waaronder Nike en Adidas, onderschrijven dit. Een andere grote naam heeft zich onlangs aan dit lijstje toegevoegd; Associated Press (AP).
Oude nieuwsreus stapt in crypto
AP is een persbureau dat al 175 jaar bestaat. Het hoofdkantoor van het bureau bevindt zich in New York. Daarnaast zijn er nog zo’n 243 kantoren verspreid over 121 landen. In Nederland heeft AP zijn kantoor in Amsterdam staan.
Nu stapt AP dus ook aan boord van de NFT-trein. In een aankondiging laat de organisatie weten een NFT marktplaats te lanceren in samenwerking met Xooa. Verzamelaars zullen historische persfoto’s kunnen kopen in de vorm van een NFT.
“De eerste collectie zal fotografie bevatten van huidige en voormalige AP-fotojournalisten en een selectie van digitaal verbeterde afbeeldingen van hun werk. Pulitzer Prize-winnende AP-afbeeldingen zullen worden meegenomen.”
Naast de foto zelf zal er allerlei metadata betreffende de foto onderdeel zijn van de NFT’s. Denk dan aan de locatie waar de foto is genomen, de datum en tijd en ook de precieze apparatuur die er mee gemoeid ging.
Eerste NFT collectie lanceert op 31 januari
AP zal vanaf 31 januari elke week een NFT releasen. Het gaat dan om foto’s uit categorieën zoals ruimtevaart, klimaat en oorlog. De opbrengsten zullen in het journalistieke werk van AP geïnvesteerd worden.
Grote namen omarmen NFT’s
Een aantal grote namen omarmden de NFT-hype de afgelopen maanden. Denk aan recentelijk GameStop maar ook Samsung. Artiesten als Eminem doen tevens mee.
Wat volgens velen misschien nog wel het interessantst is, is de implementatie van NFT’s in games. Dit zou crypto bloot kunnen stellen aan honderden miljoenen gebruikers. Onlangs kondigde Ubisoft aan NFT’s voor het eerst officieel in een bestaand spel te hebben geïntegreerd. Zodoende kunnen in-game spullen schaars en uniek zijn. Bovendien kunnen spelers ze verhandelen voor echt geld.