Foto: Janet Julie Vanatko / Shutterstock.com
Een nieuw onderzoek van Paxos heeft onderzocht hoe consumenten op dit moment naar de crypto markt kijken. De bevindingen zijn opvallend, want het blijkt dat een overgrote meerderheid van de ondervraagden nog het volste vertrouwen heeft in de crypto markt. Dit terwijl er het afgelopen jaar natuurlijk een heleboel negatieve ontwikkelingen hebben plaatsgevonden.
Veel vertrouwen in crypto
In het onderzoek werden consumenten ondervraagd over hun huidige houding jegens de crypto markt. Maar liefst 75% van de ondervraagden was enorm optimistisch over de toekomst van cryptocurrencies. 72% gaf aan dat zij zich totaal geen zorgen maken over de hoge volatiliteit die zo nu en dan als een schokgolf door de markt beweegt.
Wat al helemaal opvalt is het feit dat maar liefst 89% van de ondervraagden nog altijd het vertrouwen hebben in crypto exchanges, betalingsapps en banken om cryptocurrencies onder te brengen.
In 2022 gingen er een aantal reusachtige crypto bedrijven catastrofaal onderuit. Voorbeelden zijn natuurlijk FTX, BlockFi en Celsius. Desalniettemin lijken consumenten het vertrouwen in crypto onder geen beding te zijn verloren. De hoop dat crypto in de toekomst een belangrijk onderdeel gaat worden van hun levens lijkt voor veel consumenten een harde overtuiging.
Een topman bij Paxos, Mike Coscetta, had het volgende te zeggen over de bevindingen in het onderzoek:
“Ondanks de vrees dat het wankele einde van 2022 een remmend effect zou hebben op de adoptie van crypto door consumenten, toont dit onderzoek aan dat consumenten op zoek zijn naar meer integratie van crypto in hun financiële leven, niet minder.”
Crypto groeit in populariteit
Consumenten willen na 2022 dus juist meer crypto in hun levens, niet minder. Vooral het betalen voor goederen en diensten met crypto was iets waar mensen in het onderzoek erg geïnteresseerd in waren. Uiteraard waren beleggen en handelen ook belangrijke use cases voor ondervraagden.
In totaal werden er ongeveer 5.000 mensen aan de tand gevoeld. De enquête werd online afgenomen onder mensen met een gezamenlijk inkomen van meer dan $50.000 per jaar, mensen die ouder waren dan 18 en in ieder geval in de laatste drie jaar ooit cryptocurrencies hebben gekocht.