Het mooie van sociale media is dat het je kan verbinden met alle delen van de wereld — met alle plekken, en met mensen van alle soorten en maten. Helaas is het nadeel hiervan dat je blootgesteld kunt worden aan dingen die eigenlijk helemaal niet goed voor je zijn. Laat dit nou net zijn wat er op de bestaande sociale mediaplatformen gebeurt. AIOW is een nieuw platform aan het ontwikkelen dat je hiertegen beschermt.
Sociale mediabedrijven zoals Google, Facebook en Instagram monitoren namelijk wat je bekijkt, en op basis hiervan maken ze een profiel voor je aan waarmee ze proberen in te schatten wie je bent en wat je leuk vindt. Hier verdienen ze namelijk geld aan. Je krijgt gerichte advertenties die specifiek bij jouw persoonlijkheid en jouw leven passen, en je krijgt content voorgeschoteld die beter bij jou past. Hier kleven grote nadelen aan.
Doomscrolling
Dat beschrijft de Netflix-serie The Social Dilemma goed. Omdat je via sociale media een enorme hoeveelheid informatie verwerkt is dit proces van dataverzameling een soort vicieuze cirkel. Doomscrolling noemen ze dat. Met elke klik wordt het beeld dat bedrijven van je hebben duidelijker en meer solide. Als er negatieve dingen gebeuren in de wereld en je klikt op zulke content, dan zul je zien dat na verloop van tijd het aanbod hierdoor zal veranderen. Zo blijf je in een soort bubbel zitten die je in het negatieve geval niet gelukkiger maakt. Je krijgt immers alleen te zien wat Google en Facebook dénken dat je wilt zien, maar is dat ook daadwerkelijk zo?
AIOW lost dit op door je data nooit te verkopen aan derde partijen. Daarnaast kun je gewoon alles zien wat je wilt zien, maar de gepersonaliseerde informatie is niet aan de orde. Je maakt dus niet onbewust een soort bubbel om je heen, en je blijft met beide benen op de grond staan.
Keuzevrijheid
Het platform laat je bovendien helemaal zelf kiezen wat je precies wilt lezen. In de app kun je niet likes uitdelen, maar kun je ze een positieve, neutrale of negatieve beoordeling geven. Het totaalbeeld wordt door AIOW gebruikt om de post te labelen als positief of negatief. Je kunt dan zelf in de app instellen of en vanaf hoe laat tot hoe laat je deze posts wilt zien. Hierdoor kun je gewoon wakker worden met een kop koffie en niet met het zwaarste nieuws van de dag, en je hoeft er ook niet mee naar bed te gaan. Wel zo gezond. Samen veranderen we sociale media!