Foto: A. Solano/Shutterstock
Alles wat ook maar iets met de metaverse te maken heeft staat op dit moment vol in de schijnwerpers. Deze nieuwe sector is volgens velen de toekomst van het internet en online interactie. Volgens een onderzoek van het consultancy bureau Gartner zal in 2026 de metaverse niet meer weg te denken zijn uit de digitale wereld.
Metaverse wordt mainstream
Het onderzoek dat gisteren gepubliceerd werd stelt dat zeker 25% van de wereldbevolking in 2026 minstens een uur per dag zal besteden binnen de metaverse. Dit kan voor werk, winkelen, entertainment of sociale doeleinden zijn.
Daarnaast stelt het onderzoek dat er op dit moment al een grootschalige verhuizing plaatsvindt. Bedrijven nemen op grote schaal concrete stappen om de nieuwe metaverse te omarmen. Een goed voorbeeld is natuurlijk Meta, wat voorheen bekend stond als Facebook, dat haar naam veranderde om duidelijk te maken dat de metaverse de nieuwe focus van het bedrijf werd.
De vicepresident van Garnet, Marty Resnick, gelooft wel dat dergelijke bedrijven op den duur zullen moeten gaan samenwerken om de metaverse bij het mainstream publiek aan te laten slaan.
“van het bijwonen van virtuele klaslokalen tot het kopen van digitale grond en het bouwen van virtuele huizen, worden deze activiteiten momenteel in afzonderlijke omgevingen uitgevoerd.”
Uiteindelijk zal dit alles met elkaar verbonden worden stelt Resnick. Hij stelt zelfs dat 30% van alle bedrijven en andere organisaties in 2026 producten en diensten biedt binnen de metaverse dat op dat moment een enkele virtuele omgeving moet zijn geworden.
Metaverse adoptie
Dit onderzoek van Gartner is niet bepaald de enige van zijn soort dat stelt dat de metaverse de komende jaren een enorme groei kan gaan doormaken. Uit een onderzoek van cryptocurrency vermogensbeheerder Grayscale bleek aan het einde van 2021 al dat zij verwachten dat tegen 2025 de metaverse markt een waarde zal hebben van meer dan $400 miljard.
Grayscale gelooft zelfs dat uiteindelijk de metaverse sector een jaarlijkse omzet van $1 biljoen kan genereren en zal kunnen concurreren met de huidige Web 2.0 bedrijven.