Het bekende kledingmerk Nike heeft een patent gekregen voor het tokeniseren van Nike schoenen door middel van non-fungible tokens (NFT’s). Hiervoor zou de Ethereum-blockchain gebruikt worden, blijkt uit het op 10 december gepubliceerde document van de U.S. Patent and Trademark Office.
Door schoenen te tokeniseren kan het eigendom van een paar schoenen worden bewezen, zo legt het document uit. Wanneer een klant Nike schoenen koopt dan krijgt hij of zij een unieke code waarmee de klant een ERC-721 of ERC-1155 token kan ontgrendelen, wat beide NFT’s zijn. Deze NFT is vanaf dat moment gelinkt aan het gekochte paar schoenen en kan als bewijs dienen voor de authenticiteit van het product:
Bij wijze van voorbeeld en niet als beperking, kan een gebruiker een nieuw paar zeer gewilde sneakers kopen van een geverifieerde verkoper die geauthenticeerde herkomstregistraties voor de sneakers kan leveren. […] Na ontvangst van de schoenendoos met de gekochte sneakers, scant de gebruiker de box-UPC met een barcodescanfunctie in een sneakers-app die werkt op de smartphone van de gebruiker.
Het bedrijf legt verder uit in de patentaanvraag:
Wanneer een consument een echt paar schoenen koopt, kan een digitale representatie van het paar worden gegenereerd, gekoppeld aan de consument, en een cryptografisch token worden toegewezen, waarbij de digitale schoen en het cryptografische token gezamenlijk een ‘CryptoKick’ vertegenwoordigen.
Een opvallend feitje is dat de ERC-1155 standaard door het blockchaingaming-platform Enjin is ontwikkeld en ook vooral door hen gebruikt wordt. Het is op het moment van schrijven echter onduidelijk of het project aan het patent van Nike verbonden is, naast het feit dat de ERC-1155 standaard in de aanvraag wordt genoemd.
Nike laat klanten schoenen “fokken”
In de aanvraag wordt daarnaast het idee genoemd om klanten de NFT’s te laten gebruiken om nieuwe ontwerpen te “fokken,” iets wat bijvoorbeeld ook kan met de NFT’s van het kattenverzamelspel CryptoKitties:
Met behulp van het digitale activum wordt de koper in staat gesteld om het tastbare paar schoenen veilig te verhandelen of te verkopen, de digitale schoen te verhandelen of te verkopen, de digitale schoen op te slaan in een cryptocurrency-wallet of andere digitale blockchain-locker, de digitale schoen te vermengen of te “fokken” met een andere digitale schoen om “schoen nakomelingen” te creëren, en, op basis van regels van aanvaardbare schoen maakbaarheid, de nieuw gefokte schoen nakomelingen op maat laten maken als een nieuw, tastbaar paar schoenen.
De naam CryptoKick kwam begin dit jaar al in het nieuws. Nike registreerde het namelijk in april als handelsmerk bij het United State Patent and Trademark Office (USPTO). Na de publicatie van de aanvraag was het onduidelijk wat Nike van plan was. Zo bestonden er geruchten dat Nike een eigen cryptocurrency zou gaan lanceren.
Nu is duidelijk geworden dat het dus om NFT’s gaat, unieke tokens die elk unieke eigenschappen hebben, in dit geval de unieke code die Nike aan klanten geeft en het ontwerp van de schoen. Andere grote bedrijven zijn ook van plan om NFT’s in te gaan zetten. Zo maakte Microsoft onlangs nog bekend de tokens in te zetten in het nieuwe spel “Azure Heroes.”
Onze technisch analist David van Ineveld heeft weer een nieuwe wekelijkse bitcoin (BTC) koers analyse online staan. Zijn advies: Hold your fire! Lees in zijn nieuwste analyse waarom!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je dan op onze push-berichten, Facebook– of Twitter. Meediscussiëren? Meld je dan aan voor ons Telegram kanaal.