Nike duikt dieper in de zogenaamde ‘metaverse’ wereld. Het wereldberoemde sportmerk kondigt op 13 december in een persbericht aan dat het RTFKT heeft overgenomen.
Welcome to the family @RTFKTstudios
Learn more: https://t.co/IerLQ6CG6o pic.twitter.com/I0qmSWWxi0
— Nike (@Nike) December 13, 2021
RTFKT, uitgesproken als ‘artifact,’ is een non-fungible token (NFT) bedrijf gericht op verzamelobjecten uit de gaming wereld. RTFKT lanceerde in 2020 door oprichters Benoit Pagotto, Chris Le en Steven Vasilev. Het bedrijf haalde eerder dit jaar nog $8 miljoen op in een financieringsronde. Pagotto zegt:
“Dit is een unieke kans om het merk RTFKT op te bouwen en we zijn verheugd om te profiteren van Nike’s fundamentele kracht en expertise om de gemeenschappen waar we van houden op te bouwen. Nike is het enige merk ter wereld dat de diepe passie deelt die we allemaal hebben voor innovatie, creativiteit en gemeenschap, en we zijn verheugd om ons merk te laten groeien dat volledig is gevormd in de metaverse.”
Het is echter niet bekend voor welk bedrag Nike RTFKT heeft overgenomen. Volgens het persbericht zal dat ook zo blijven. Het is ook niet helemaal duidelijk wat Nike van plan is om met RTFKT te doen, behalve dat het bedrijf alvast voet in de metaverse markt wil krijgen. Nike is daarnaast wellicht van plan NFT’s van zijn bekende sneakers te verkopen.
RTFKT is now a part of the NIKE, Inc. family. 🌐👁🗨 pic.twitter.com/5egNk9d8wA
— RTFKT (@RTFKT) December 13, 2021
Nike experimenteerde al eerder met NFT
Het is niet de eerste keer dat Nike zich aan NFT’s waagt. Helemaal terug eind 2019 kondigde Nike al aan dat het zijn schoenen wil ‘tokeniseren’ met behulp van NFT’s op de Ethereum (ETH) blockchain. Het bedrijf lanceerde vorige maand nog “Nikeland” voor het kindercomputerspel Roblox. John Donahoe, president en CEO van NIKE, zegt:
“Deze overname is een nieuwe stap die Nike’s digitale transformatie versnelt en ons in staat stelt atleten en makers te bedienen op het snijvlak van sport, creativiteit, gaming en cultuur. We verwerven een zeer getalenteerd team van makers met een authentiek en verbonden merk. Ons plan is om te investeren in het merk RTFKT, hun innovatieve en creatieve gemeenschap te bedienen en te laten groeien en Nike’s digitale voetafdruk en mogelijkheden uit te breiden.”
Onlangs kondigde rivaal Adidas ook al aan zich te wagen aan de metaverse en NFT’s en sloot deals met de Bored Ape Yacht Club en cryptocurrency-exchange Coinbase.