Het begrip ‘lokaal’ lijkt wel naast brievenpost en de walkman op het kerkhof te liggen. Wie koopt zijn spullen nog bij lokale winkeliers? Online kopen en ook verkopen is toch veel goedkoper, sneller en gemakkelijker? Het vormt echter een groot probleem voor lokale ondernemers, die zo uit de markt worden geprijsd. Toch kunnen technologische hoogstandjes zoals blockchain juist hélpen om lokale ondernemers op de kaart te zetten.
AIOW is een prachtig voorbeeld van een blockchainplatform dat de plaatselijke gemeenschap juist niet laat wegkwijnen. Dit sociale mediaplatform, dat nota bene is opgezet door Nederlandse ondernemers, is van plan om juist kleine bedrijven uit de buurt extra te steunen. Onderzoekers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam hebben in 2019 bewezen dat kleine en middelgrote bedrijven juist de belangrijke basis van de maatschappij vormen: zonder MKB’ers functioneert de maatschappij niet goed. Deze bedrijven zorgen voor banen, gezonde concurrentie en maatschappelijke betrokkenheid.
Zoals we de vorige keren beschreven kan AIOW ervoor zorgen dat sociale media wél gepaard kan gaan met daadwerkelijk sociaal gedrag, en dat je ook niet overdonderd hoeft te worden door een enorme stroom aan advertenties. Als je ervoor kiest om advertenties te zien, dan zijn dit advertenties waar je omgeving daadwerkelijk wat aan heeft. Je kunt er ook daadwerkelijk voor kiezen om ze te negeren — dat kun je op de platformen van de gevestigde orde vaak wel vergeten.
Als je zoekt naar een bepaald bedrijf in de app, zoals een restaurant of een bakker, dan kunnen lokale bedrijven voorrang krijgen. Ook onderdeel van het platform is de integratie van de AIOW-token. Deze kun je gebruiken om je gitaarleraar of -lerares te belonen als hij of zij een goede les op het platform plaatst. Zo ondersteun je op eigen wenken, en zonder overdonderd te worden, de lokale ondernemer.