Meer dan de helft van gaming bedrijven zijn al begonnen zijn met het implementeren van blockchain-technologie. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek uitgevoerd door Opinium in opdracht van Stratis (STRAX), een blockchain-platform voor Microsoft ontwikkelaars.
Het onderzoek ondervroeg 197 computerspelbedrijven in de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk. Uit de resultaten blijkt dat maar liefst 58% van de bedrijven al aan de slag is met blockchain-technologie. Ook blijkt dat al 47% begonnen is met het implementeren van non-fungible tokens (NFT).
Verder blijkt dat bijna twee derde (64%) van de respondenten denkt dat blockchain zelfs heersend zal zijn binnen twee jaar in de gaming industrie. 53% verwacht dit ook het geval zal zijn voor NFT’s.
Daarnaast meldt 72% dat zij van plan zijn om in de toekomst gebruik te maken van blockchains en NFT’s voor aankomende games. 56% is van plan om dat al in de komende 12 maanden te doen.
Ten slotte vroeg het onderzoek welke manier van implementatie van blockchain-technologie de voorkeur heeft. De grootste groep, of 57%, benoemde “GameFi,” dat is het implementeren van economische stimulansen voor spelers. Het wordt ook wel “play-to-earn” genoemd.
“We hebben dit onderzoek laten uitvoeren om te bevestigen wat we al aannamen: dat blockchain en NFT’s de toekomst van videogames zijn. Uit onze eigen ervaring met het ondersteunen van game-ontwikkelaars van AA, weten we uit de eerste hand hoe deze technologieën de spelerservaring al beginnen te verbeteren door spelers te belonen met de mogelijkheid om echte waarde te verdienen.”
Aldus Stratis CEO Chris Trew. Onlangs zeiden al enkele van de grootste gaming bedrijven ter wereld dat ze zich hieraan willen wagen, waaronder Ubisoft, Square Enix en Electronic Arts. De gaming community zelf is er echter minder enthousiast over, dat was onlangs te merken met het nieuws over Discord dat wellicht een verbinding met Ethereum (ETH) maakt.