Foto: Frederic Legrand – COMEO/Shutterstock
De Metaverse afdeling van Meta (het voormalige Facebook) moet kwartaal na kwartaal een gigantisch verlies opschrijven, maar dat brengt CEO Mark Zuckerberg niet van de wijs. Zuckerberg gelooft nog altijd heilig in de potentie en toekomst van de metaverse, laat de CEO weten tijdens de DealBook Summit van The New York Times.
Mark Zuckerberg, at the #DealBookSummit on Wednesday, tried to allay fears that he and his company were not focusing enough on social media, their core business, as they work to build the metaverse. https://t.co/CfWo2S7Fcp pic.twitter.com/LKNdymZGOM
— The New York Times (@nytimes) November 30, 2022
Metaverse investering voor de lange termijn
“We moeten dit beoordelen over een tijdshorizon van 5 tot 10 jaar. De manier waarop we communiceren zal steeds rijker en intrigerende worden.”
Aldus Zuckerberg, die laat weten dat de metaverse voor hem een lange termijn investering is. Tot nu toe krijgen Zuckerberg en Meta vooral kritiek op de beslissing om groots in te zetten op de metaverse. Het levert het bedrijf vooral miljardenverliezen op en niemand lijkt het bedrijf echt te vertrouwen om dit goed neer te kunnen zetten. Meta en Facebook staan bijvoorbeeld niet bekend als partijen die de privacy van gebruikers hoog in het vaandel hebben.
Die matige reputatie op het gebied van menselijkheid lijkt ook een rol te spelen in het scepticisme rondom de metaverse ambities van Meta. Zuckerberg gaf tijdens het evenement toe dat Meta efficiënter en gedisciplineerder moet werken, omdat de macro-economische omstandigheden momenteel niet in hun voordeel werken.
Focus op social media
Overigens ligt de focus van het bedrijf volgens Zuckerberg momenteel niet op de metaverse. Wat enigszins vreemd is, gezien de naamsverandering naar Meta vorig jaar. Het bedrijf spendeert nog altijd 80 procent van zijn tijd aan de bestaande social media platformen, die nog altijd uiterst succesvol zijn.
Je moet maar bedenken dat onder andere Facebook, Instagram en WhatsApp in het portfolio van Meta zitten. Wat dat betreft zijn ze nog altijd de grote marktleider op het gebied van social media. Wat we echter ook weten is dat dingen snel kunnen veranderen in de techwereld.
Een foutje is snel gemaakt en als de concurrentie wel de juiste keuzes maakt, dan kan je de koppositie zomaar aan een andere partij verliezen. Zuckerberg zegt zich in ieder geval weinig van de kritiek aan te trekken, ook omdat hij zijn hele leven al te maken heeft met mensen die aan hem twijfelen.