Een van Frankrijk’s meest populaire voetbal teams, Paris Saint-Germain (PSG) liet weten dat het zijn eigen cryptocurrency zal gaan uitbrengen. De club zal haar token ontwikkelen in samenwerking met hun “officiële cryptocurrency partner” Socios.com, onderdeel van het sport blockchain bedrijf chiliZ. Het plan is om uiteindelijk de eerste Fan Token Offering uit te voeren voor de PSG fanbase.
De PSG token zal uitgebracht worden op het Socios platform en zal verhandeld kunnen worden tegen de chiliZ token ($CHZ). Het gebruik van de token is bedoeld om engagement onder de fans te verhogen en om meer transparantie te verkrijgen bij de stemprocessen. Hiermee kunnen fans stemmen op cosmetische vraagstukken zoals team-shirts of exclusieve items of ervaringen verkrijgen.
chiliZ CEO Alexandre Dreyfus liet weten dat het hierbij dus gaat om een gelimiteerd token mechanisme: Het gebruik van de token blijft alleen bij fan gebruik wordt niet toegepast op de verdere bedrijfsstructuur.
PSG is ondertussen een meerjarig contract aangegaan met Socios en hoopt de PSG token uit te brengen nog voor lente 2019. PSG’s hoofd van partnerships, Marc Armstrong voegde toe:
Paris Saint-Germain is vastbesloten volledig gebruik te maken van de mogelijkheden van cryptocurrencies. Deze revolutionaire technologie zal een grote impact hebben op zowel de toekomstige strategie van de club en de manier waarop wij kunnen omgaan met onze fans
PSG is niet de eerste club die de mogelijkheden van blockchain verkend. Zeven grote clubs binnen de VK’s Premier League hebben vorige maand een deal getekend met online investerings firm eToro. Hierbij willen de clubs sponsor betalingen in Bitcoin uitvoeren.