Foto: Jay Hirano Photography / Shutterstock.com
De afgelopen jaren zagen we dat veel teams in de Formule 1 werden gesponsord door crypto bedrijven. Enkele voorbeelden zijn Mercedes, Red Bull Racing, McLaren en Ferrari. Laatstgenoemde lijkt er nu echter klaar mee te zijn. Het team uit Italië heeft namelijk het lopende contract met Velas Blockchain (VLX) ontbonden. In totaal zou dit tot een verlies van tientallen miljoen hebben geleid voor Ferrari.
Ferrari wil geen crypto sponsoren meer
De samenwerking tussen Ferrari en Velas werd in 2021 al gesloten. Het blockchain project zou $30 miljoen per jaar betalen aan Ferrari en daartegenover zou Ferrari hun fan engagement verhogen door NFT’s uitgegeven door Velas in de verkoop gooien.
Volgens bronnen bij Racingnews365 zou Ferrari zich ook niet aan de afspraken in de overeenkomst hebben gehouden. Zo zou er duidelijk zijn afgesproken dat Velas NFT’s mocht maken van het Ferrari team, maar dit bleek in de praktijk toch iets waar Ferrari weigerde medewerking voor te verlenen.
Al met al zou het uiteindelijk niet tot een succesvol partnerschap leiden. Er wordt zelfs gesteld dat beide partijen mogelijk juridische actie zullen ondernemen over de stukgelopen samenwerking.
Ook stopte Ferrari de samenwerking met chipmaker Snapdragon. In totaal zou het verlies voor Ferrari neerkomen op zo’n €51 miljoen.
F1 en crypto bedrijven
Ferrari is niet het eerste F1 team dat afstand moest doen van een crypto sponsor. Eerder werd Mercedes ook gedwongen dit te doen. Het Duitse team onder leiding van Toto Wolff werd namelijk gesponsord door crypto exchange FTX. We weten ondertussen allemaal hoe het met deze cryptobeurs afliep.
Vanzelfsprekend was de samenwerking tussen Mercedes en FTX hierdoor ook ten einde. Mercedes zou hierdoor achterblijven met een verlies van zo’n $15 miljoen. Uiteraard werden alle FTX logo’s van de auto’s van het team verwijderd. Hetzelfde geldt nu voor Ferrari en hun Velas Blockchain logo’s.
Toto Wolff voorspelde eerder al naar aanleiding van de FTX-ondergang dat meerdere teams voor vergelijkbare situaties zouden komen staan:
“Elk team heeft zulke sponsors, en de Formule 1 organisatie als zodanig ook. Dus iedereen zou beïnvloed worden”