Afgelopen week verbood Valve, een groot computerspelbedrijf, plotseling alle spellen die gerelateerd zijn aan cryptocurrencies, blockchain en non-fungible tokens (NFT’s) van het zeer populaire Steam platform.
Nu hebben meerdere grote blockchain gaming bedrijven samen met een aantal belangroepen voor digitale rechten Valve gevraagd om het verbod in te trekken. Enjin, Fight for the Future, The Blockchain Gaming Alliance en nog 26 andere blockchain bedrijven hebben een open brief gestuurd naar Valve waarin ze pleiten voor een opheffing van het verbod:
We’re joined by @enjin, @BGameAlliance, and 26 #blockchain game developers in launching our open letter calling on @valvesoftware to reverse their ban on web3 content on @Steam. https://t.co/1OrbYojFxo
— Fight for the Future (@fightfortheftr) October 26, 2021
“Games die gebruikmaken van blockchain-technologie en web3-tokengebaseerde technologieën zoals DAO’s en NFT’s kunnen de gebruikerservaring van games positief verbeteren en nieuwe economische kansen creëren voor gebruikers en makers.
Overweeg om uw standpunt over dit onderwerp te wijzigen en tokens en, meer in het algemeen, het gebruik van blockchain-technologie op het Steam-platform toe te staan. Verbied geen blockchain-gebaseerde games op Steam.”
Aldus de brief. De reden waarom deze bedrijven van het verbod af willen is omdat Steam zeer populair is onder gamers. Als je spel niet op het platform verschijnt, is de kans groot dat een potentieel publiek nooit je spel ziet.
Steam lanceerde in 2013 en heeft zo’n 17 tot 24 miljoen gebruikers per dag en meer dan 120 miljoen per maand. Het platform voerde afgelopen week het verbod in omdat crypto en NFT’s “echte waarde” hebben. Steam heeft echter al een marktplaats voor digitale items en de inclusie van NFT’s samen met onduidelijke regelgeving zou Valve wellicht in het vizier van toezichthouders kunnen plaatsen. Het is daarom geen verbazing dat het bedrijf hier zich (nog) niet aan wil branden.
“Blockchain-games pionieren met een aantal nieuwe concepten die de game-industrie voor zowel spelers als uitgevers zullen stimuleren. Om deze snelgroeiende sector in zo’n cruciaal ontwikkelingsstadium af te sluiten, negeert u de opmerkelijke vooruitgang die we dit jaar hebben geboekt, terwijl u oneerlijke toegang tot de markt creëert voor gevestigde exploitanten.”
Aldus Sebastien Borget, president van de Blockchain Game Alliance, over deze opkomende sector. Witek Radomski, CTO van Enjin, meldt op Reddit dat Valve nog niet heeft gereageerd. Hij ziet deze sector nog hard groeien in de komende jaren:
“Het potentiële blockchain gaming ecosysteem zal tegen het einde van dit decennium orden van grootte groter zijn dan het nu is. Het is in ieders belang om samen te werken om goed doordachte, interoperabele standaarden te creëren, zodat het multiversum niet te gefragmenteerd is.”
Enkele uren later meldde Enjin het volgende op Twitter en noemt het “een stap in de goede richting van Steam:”
That didn’t take long—a step in the right direction from Steam. pic.twitter.com/8XyvhoW6EZ
— Enjin (@enjin) October 26, 2021