Foto: Victor Velter/Shutterstock
Paris Saint-Germain (PSG) heeft gisteravond niet alleen op het voetbalveld succes geboekt, maar ook in de digitale wereld van crypto. De PSG Fan Token (PSG), een digitale activa die fans in staat stelt nauwer in contact te komen met de club, is met maar liefst 25 procent gestegen na de triomf van de voetbalclub over FC Barcelona.
Voetbaloverwinning zorgt voor cryptosucces
Op 16 april stond het affiche in het Champions League op het programma: FC Barcelona – PSG. De wedstrijd stond in het teken van een ticket voor de halve finale van het Europese toernooi. De wedstrijd ging met 1-4 gewonnen door de club uit Parijs, waardoor zij door zijn in het prestigieuze toernooi. De overwinning zag in een korte tijd een 25 procent stijging van de PSG fan token. De prijs steeg zelfs al sinds het eerste doelpunt van de club uit de Franse hoofdstad.
De PSG Fan Token is gebaseerd op de blockchain-technologie en maakt deel uit van een groeiende trend. Sportclubs geven steeds vaker digitale activa uit om de betrokkenheid van fans te vergroten en extra inkomsten te genereren. Dit specifieke token stelt fans in staat om te stemmen in enquêtes en peilingen. Tevens kunnen zij exclusieve beloningen verdienen en zelfs beslissingen nemen die invloed hebben op bepaalde aspecten van de club.
De koersprijs van de token piekte op $5,20 vlak na het laatste fluitsignaal. Vanaf het eerste doelpunt in de eerste helft tot de vierde goal richting het einde van de wedstrijd steeg de munt door.
Naast de financiële aspecten bieden fan tokens ook een unieke manier voor supporters om zich verbonden te voelen met hun favoriete teams. Door het bezitten van tokens krijgen fans een gevoel van eigendom en participatie, wat hun loyaliteit aan de club verder versterkt. Dit kan leiden tot een meer betrokken fanbase en nieuwe kansen voor interactie tussen de club en haar supporters.
Crypto fan tokens steeds populairder
De stijging van 25 procent in de waarde van de PSG Fan Token weerspiegelt niet alleen het succes van de club op het veld. Deze stijging volgt op een vergelijkbare sprong van 23 procent eerder deze week. In tegendeel daalde de BAR-token van de Spaanse voetbalclub. Na de verliespartij van de Spanjaarden daalde de token met meer dan 10 procent.
PSG is een van de vele voetbalclubs die investeren in fan tokens. Ook landenteams sprongen op de hype, door in de aanloop naar het WK 2022 in Qatar een eigen fan token te lanceren.
Wel is de Parijse club de eerste die een samenwerking aanging met een blockchain-partner. Zo ging het begin dit jaar in zee met Chiliz Chain. Chiliz Chain is een blockchain-platform dat zich richt op de sport- en entertainmentindustrie, waar PSG nu dus infrastructuurprovider voor is.
Dit maakte het onder andere mogelijk om in 2021 toenmalig sterspeler Lionel Messi uit te betalen in de token. Hij kreeg maar liefst $30 miljoen, wat de koers met 160 procent deed stijgen.