Dogecoin (DOGE) is vanaf nu te gebruiken om luxe appartementen te kopen in Portugal. Een penthouse staat momenteel te koop voor 5 miljoen DOGE, omgerekend zo’n 2,2 miljoen dollar.
Dogecoin wordt vaak gezien als een grap of als middel waar op TikTok nogal over wordt gespeculeerd en op wordt gegokt. Maar in Lissabon, de hoofdstad van Portugal is het nu dus mogelijk om hele luxe woningen te kopen met de ‘meme coin’. FNTX Captial Suisse, een Zwitserse liquiditeitsverschaffer, is een samenwerking aangegaan met 355 Developments, een Portugese projectontwikkelaar. Samen bieden ze nu dus woningen aan die met crypto te betalen zijn.
Naast dogecoin is het ook mogelijk om met bitcoin (BTC), ethereum (ETH) en cardano (ADA) appartementen aan te schaffen. De ‘Real Estate Exchange’ van FNTX houdt alle crypto prijzen van het aanbod in real-time up-to-date. Momenteel worden er 3 appartementen aangeboden op de exchange. De goedkoopste, een appartement met twee slaapkamers, staat te koop voor ongeveer 1,57 miljoen DOGE ofwel zo’n $690.000. De duurste is het eerder genoemde penthouse voor 5 miljoen dogecoin.
Groeiende trend
In april was er een toename te zien van Amerikaanse verkopers die bereid zijn cryptobetalingen te accepteren voor hun onroerend goed volgens Yahoo Money:
“Afgelopen maand waren er 71 ‘listings’ die crypto of bitcoin vermeldden in hun beschrijving op de onroerend goed website. Dat zijn 14,3 ‘listings’ per 100.000 huizen, het hoogste percentage ooit, volgens de gegevens.”
De thuisbasis van Ivanka Trump, ‘Miami Arte Surf luxury apartments’, heeft ook al appartementen te koop staan die men kan betalen met meerdere cryptomunten, waaronder bitcoin en ethereum.
Crypto bij een strandclub
Cryptobetalingen worden op steeds grotere schaal geaccepteerd. Zo ook bij ‘Beach Club’ in Montreal. Vanaf volgend jaar is het daar mogelijk om alcoholische drankjes te betalen met crypto, zo zei eigenaar Olivier Primeau:
“Beach Club zal officieel de eerste club in Canada zijn die bitcoin en ethereum accepteert als betaalmiddel.”
Verder is overigens nog niet bekend hoe dit precies vorm gaat krijgen. De horecagelegenheid met een een capaciteit van 100.000 mensen gaat meerdere platforms overwegen alvorens de lancering in 2022. Door relatief vage aankondigingen als deze lijkt het er op dat bedrijven cryptobetalingen niet alleen accepteren omdat ze er een toekomst in zien, maar ook om meer publiciteit te krijgen.