Een virtuele gedeelde wereld die wordt gevormd door een combinatie van internet, augmented reality en virtual reality. Velen zullen hier binnen enkele ogenblikken het label ‘metaverse’ aan plakken. In de afgelopen bullmarkt hebben metaverse projecten flink aan populariteit weten te winnen binnen de crypto wereld. Echter zijn deze ook zeker niet gespaard gebleven tijdens de huidige bearmarkt.
Tijdens de hype veranderde Facebook zelfs zijn bedrijfsnaam in Meta en pompte het bakken met geld in deze nieuwe, opkomende online wereld. Ondanks de gigantische verliezen kon je eerder lezen dat Mark Zuckerberg, de CEO van Meta, nog altijd heilig gelooft in de potentie en toekomst van de metaverse.
Metaverse voor klantervaringen
Tijdens de Consumer Electronics Show in Las vegas gaf een van de allergrootste bedrijven ter wereld, Microsoft, aan hoe de ze de toekomst van de metaverse voor zich zien. Henry Bzeih, global chief strategy officer of mobility, automotive and transportation bij Microsoft gaf aan dat we de rol van de metaverse niet moeten onderschatten, met name met betrekking op de algehele klantervaring.
Bzeih gaf aan dat microsoft nu gefocust is op ‘mobility cross functionality’ om de manier waarop klanten platforms gebruiken om te shoppen te transformeren.
Een voorbeeld waarop hij wees, is de manier waarop consumenten tegenwoordig auto’s kopen. In plaats van de tocht naar een lokale dealer te maken, kunnen klanten via de metaverse de kleuren, kenmerken en functies van een auto configureren.
Echter zijn er ook enkele uitdagingen volgens Bzeih:
‘’Uitdagingen, zoals het op de Amerikaanse markt brengen van de metaverse-ingeschakelde auto, blijven echter bestaan. Het proces kan moeilijk zijn omdat het de noodzaak oproept zich aan te passen aan de ideeën van onafhankelijke franchisenemers, die de metaverse vaak ook verwarrend vinden.”
Metaverse groei
Eerder kon je al in het altcoin nieuws lezen dat het consultancy bureau McKinsey & Company een enorme groei in zicht heeft voor de metaverse. Het zal volgens de onderzoekers een waarde van 4 tot 5 biljoen kunnen bereiken tegen 2030. Op het moment heeft het een totale waarde van ‘slechts’ 300 tot 400 miljard.